Błędny przelew - jak odzyskać środki?
Duża liczba obowiązków, odpowiedzialność za wiele spraw, życie w pośpiechu i konieczność realizowania kilku rzeczy naraz mogą doprowadzić do sytuacji, że gdzieś, w którymś momencie, z jakiegoś powodu zostanie popełniony większy lub mniejszy błąd. Może się tak zdarzyć, że zostanie on popełniony właśnie podczas wysyłania przelewu i w efekcie pieniądze zostaną wysłane nie tam, gdzie trzeba. Czy należy je uważać za stracone? Czy można je jeszcze odzyskać? Co zrobić, gdy dokona się błędnego przelewu?
Możliwe błędy w przelewach
Przede wszystkim należy się zastanowić jakie są możliwe błędy przy wykonywaniu tego rodzaju przelewu. Można podać błędne dane odbiorcy. Wówczas system banku nie będzie zwracał na nie uwagi i pieniądze skieruje do właściciela numeru konta podanego na przelewie. Błędny może być również właśnie numer konta. Tutaj są dwie możliwości. Jeżeli numer zostanie istotnie pomylony, to bank poinformuje o tym nadawcę pieniędzy. Numery kont, składające się z 26 cyfr, są tak skomponowane, że każdy z nich ma określoną sumę kontrolną. Jeżeli na skutek błędu w zapisie numeru konta, ta suma kontrolna się nie zgadza, bank nie zrealizuje przelewu, informując że podano nieprawidłowy numer konta. Jeżeli jednak omyłkowo wpisane konto będzie miało poprawną sumę kontrolną, problem się nieco komplikuje, ponieważ bank w takiej sytuacji nie widzi przeciwwskazań do wysyłki pieniędzy. Trzecim błędem może być nieprawidłowo wpisana kwota przelewu.
Jak odzyskać środki z błędnego przelewu?
W chwili, gdy nadawca przelewu zorientuje się w dokonanej pomyłce ma kilka możliwości, żeby zadziałać i odzyskać błędnie przesłane pieniądze. Przede wszystkim należy się skontaktować ze swoim bankiem. Jeżeli zlecona transakcja ma status oczekującej lub przekazanej do realizacji, jej anulowanie nie jest problemem i pracownik banku może to w kilka chwil załatwić. Jeżeli jednak nadawca zorientuje się później i transakcja otrzyma status w trakcie realizacji lub zrealizowanej, jej wstrzymanie lub anulowanie nie jest już możliwe. Należy wówczas podjąć inne kroki. Ponieważ bank nie jest upoważniony do udostępniania danych innych klientów, nie może podać nadawcy przelewu informacji na temat tego, gdzie dotarły jego pieniądze. Nadawca może jednak upoważnić pracownika banku, do działania w jego imieniu, czyli do wezwania omyłkowego odbiorcy do zwrotu nienależnie otrzymanej kwoty. Bank wysyła wówczas wezwanie do zapłaty do nieuprawnionego odbiorcy. Na wezwaniu znajduje się uzasadnienie żądanego zwrotu, czyli informacja, że pieniądze zostały wysłane przez pomyłkę. Samo pismo przesyłane jest za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Na wezwaniu do zwrotu pieniędzy należy również określić termin dokonania tego zwrotu. Po jego przekroczeniu można nawet rozpocząć naliczanie odsetek. Jeżeli odbiorca nie zechce zwrócić pieniędzy można się udać z nim na drogę sądową. Wyrokiem sądu zostanie do tego zmuszony. A dodatkowo dojdzie mu konieczność pokrycia kosztów procesu, nie wspominając o odsetkach od zatrzymanej kwoty. Praktyka bankowa pokazuje jednakże, że klienci nie protestują przeciwko zwróceniu nienależnie otrzymanych pieniędzy i w zasadzie jak tylko bank się z nimi kontaktuje, natychmiast oddają to, co do nich wpłynęło. Błąd przy wysyłaniu przelewu może się zdarzyć każdemu. Nie jest to wielki problem ani sytuacja nie do naprawienia. Wystarczy podjąć odpowiednie kroki, a niewłaściwie wysłane pieniądze będzie można odzyskać. Być może uda się w ogóle wstrzymać przelew, a jeżeli to nie będzie możliwe, można skontaktować się z odbiorcą i od niego uzyskać zwrot swoich pieniędzy.