Zatrzymanie karty przez bankomat - co należy zrobić?
Korzystając z bankomatu może się czasem zdarzyć tak, że urządzenie zatrzyma włożoną do niego kartę. Zwykle dzieje się to w monecie, gdy trzykrotnie zostanie wprowadzony błędny PIN lub gdy karta już została zablokowana przez swojego właściciela w banku, ale osoba nią dysponująca jeszcze o tym nie wie. Powodów jest oczywiście znacznie więcej, warto wiedzieć, co może spowodować zatrzymanie, ale również, co robić gdy już do niego dojdzie.
Co może spowodować zatrzymanie karty w bankomacie
Karta może zostać zatrzymana z powodów podanych powyżej, czyli blokada w banku lub nieprawidłowy PIN, ale nie tylko. Jeżeli karta bankomatowa straciła już swoją ważność, a użytkownik ten fakt przeoczył i włożył ją do bankomatu, urządzenie również może ją zatrzymać. Niestosowanie się do instrukcji urządzenia lub jego awaria mogą poskutkować podobną sytuacją. W takiej chwili warto zachować zimną krew i nie wpadać w panikę, ponieważ nic dobrego z tego nie wynika, a problemu i tak się nie uda tą drogą rozwiązać.
Postępowanie w przypadku zatrzymania karty przez bankomat
Sytuacje zatrzymania karty można podzielić na dwie grupy. Zatrzymanie przez bankomat własny, czyli należący do banku który wydał kartę oraz przez bankomat obcy. Zatrzymanie przez bankomat własny jest znacznie prostsze i mniej kłopotliwe. Należy powiadomić pracowników banku, że doszło do zatrzymania karty, pokazać dowód osobisty i podpisać potwierdzenie jej odzyskania. Pracownicy odzyskują kartę i oddają klientowi. Zasadniczo, karta bankomatowa we własnym bankomacie jest bardzo bezpieczna. Jej zatrzymanie to oczywiście pewien kłopot i utrudnienie, ale nie poważny problem. W ciągu kilku minut sprawa powinna zostać rozwiązana. Nieco inaczej wygląda kwestia zatrzymania karty w obcym bankomacie. I tak pierwszym krokiem powinno być skontaktowanie się z własnym bankiem. Należy bowiem taką kartę zastrzec na wszelki wypadek i od razu zamówić nową. Raz, że zastrzeżonej nie można już odblokować. A dwa, bardzo często karta wydobyta z obcego bankomatu jest natychmiast niszczona ze względów bezpieczeństwa jej właściciela. Stąd właśnie kontakt z własnym bankiem i zabezpieczenie swoich finansów jest tak istotne. Należy również skontaktować się z właścicielem bankomatu. Na każdym urządzeniu powinien być podany numer kontaktowy infolinii. Może się zdarzyć tak, że awaria jest chwilowa i bankomat za chwilę wyda kartę, dlatego lepiej się od niego nie oddalać, żeby nie przejął jej ktoś do tego nie uprawniony. Powinno to się jednak odbyć dość szybko, zanim klient zdąży się połączyć ze swoim bankiem czy swoim konsultantem. Jeżeli zatrzymanie karty trwa dłużej, nie ma co liczyć na jej bezproblemowe odzyskanie, tym bardziej właśnie, że zwykle jest ona natychmiast niszczona. Rozmowę z konsultantem właściciela bankomatu najlepiej odbyć stojąc przy urządzeniu. Może on poinstruować odnośnie doraźnych działań, jeżeli nie jest to poważna awaria (jeżeli jest podejrzenie, że awaria nie jest poważna, lepiej zadzwonić najpierw do właściciela bankomatu, zanim zastrzeże się własną kartę, ponieważ po zastrzeżeniu nie ma możliwości, by tę kartę odblokować). Jeżeli zdarzenie jest poważniejsze należy się liczyć z tym, że zabiegów będzie nieco więcej. Karta zatrzymana w bankomacie powinna być bezpieczna, nie powinno się jednak tej sytuacji bagatelizować. Należy zawiadomić odpowiedzialne placówki i dopilnować zniszczenia lub zwrócenia zatrzymanej karty.