Co powinien zawierać wniosek MDM?
Wniosek MDM należy złożyć w wybranym przez siebie banku lub instytucji finansowej, która uczestniczy w rządowym programie. Do poprawnie wypełnionego wniosku należy dołączyć kilka obowiązkowych załączników. Po wstępnej weryfikacji zostaje podjęta decyzja o ewentualnym wsparciu.
Wniosek MDM – jak wypełnić krok po kroku?
Wniosek o wsparcie finansowe w ramach MDM można złożyć w kilku instytucjach finansowych, które udzielają kredytów hipotecznych współfinansowanych w ramach rządowego programu. Dzięki temu na późniejszym etapie można wybrać najkorzystniejszą ofertę. Jeśli osoba starająca się o kredyt zdecyduje się na propozycję jednego z banków, wnioski złożone w pozostałych miejscach zostaną zwrócone. W gronie wymaganych dokumentów poza standardowym wnioskiem o kredyt hipoteczny należy umieścić umowę przedwstępną podpisaną z deweloperem, od którego chce się nabyć nieruchomość. Akceptowalna jest również ewentualna umowa o ustanowieniu bądź przeniesieniu własności mieszkania. Jeśli to możliwe, można również zamieścić umowę deweloperską.Na podstawie umowy deweloperskiej bank wylicza powierzchnię użytkową mieszkania oraz cenę zakupu. W przypadku nieposiadania wymienionych dokumentów należy złożyć samodzielnie stworzony prospekt. Konieczne jest również zamieszczenie wymaganych załączników. Do samego wniosku o kredyt hipoteczny potrzebne są przede wszystkim pisemne oświadczenia o ewentualnych zobowiązaniach finansowych (należy przedstawić aktualne umowy kredytowe oraz harmonogramy spłat), zaświadczenie o dochodach i zeznania podatkowe z poprzednich lat. Dopiero po skompletowaniu wszystkich dokumentów, podejmowana jest wstępna weryfikacja.
Obowiązkowe załączniki do wniosku MDM
Należy pamiętać, że aby otrzymać pozytywną informację po wstępnej weryfikacji wniosku o dofinansowanie, nie wystarczy wypełnić samego dokumentu. Konieczne jest dołączenie pisemnego oświadczenia o spełnianiu warunków koniecznych do uzyskania wsparcia. Mowa tu o nieposiadaniu (jako właściciel lub współwłaściciel) nieruchomości w postaci domu jednorodzinnego, lokalu mieszkalnego, a także spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Dodatkowo należy zapewnić, że warunek będzie spełniany w dniu nabycia mieszkania lub domu współfinansowanego w ramach programu Mieszkanie dla Młodych.Jeśli osoby starające się o wsparcie z MDM wynajmują lokal mieszkalny lub posiadają spółdzielcze lokatorskiego prawa do lokalu, konieczne jest dołączenie dokumentu, w którym zobowiązuje się do rozwiązania umowy najmu bądź zrzeczenia się spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w terminie maksymalnie 6 miesięcy od dnia zakupu mieszkania. Kolejnym załącznikiem do wniosku MDM jest pisemne oświadczenie, że nabyta w przyszłości nieruchomość będzie służyła zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych (nie zostaje nabyta w celach komercyjnych) kredytobiorcy lub kredytobiorców.