Dlaczego warto ubezpieczyć kartę płatniczą?

Karta płatnicza jest najczęściej wykorzystywaną obecnie formą płatności. Nie trzeba mieć przy sobie gotówki, zawsze wystarczy pieniędzy, nawet gdy zakupy nagle przerosną pierwotne plany, bo przecież pieniądze na koncie są. Nie trzeba tego liczyć i przeliczać, bo każda transakcja kartą jest rejestrowana na koncie. To wygoda i komfort. Pytanie, czy również tak samo duże bezpieczeństwo?
Karta płatnicza jest coraz lepiej zabezpieczana. Idzie to oczywiście w parze z kolejnymi udogodnieniami jej użytkowania. Oferta transakcji zbliżeniowych, których do pewnej kwoty nie trzeba w żaden sposób potwierdzać wymusza jednocześnie konieczność zastosowania innych form zabezpieczenia, które pozwolą chronić klienta i strzec go przed nieuprawnionym użyciem jego karty, które jest oczywiście możliwe. Złodziej przecież może kartę ukraść, można ją zgubić. Zdarzyć się może wiele rzeczy. Czy poza zabezpieczeniami oferowanymi przez bank, klient nie ma innego rozwiązania? Czy zdany jest tylko na ofertę ochrony dostarczaną przez bank, czy samodzielnie może również zadbać o siebie?
Odpowiedzialność banku za kartę płatniczą
Co do zasady bank bierze na siebie odpowiedzialność wyłącznie za transakcje, do których doszło po zastrzeżeniu karty. Jest to możliwe jeżeli informacja w systemie jeszcze nie uległa przetworzeniu, ale już została przyjęta od klienta. Jeżeli złodziejowi uda się w tym momencie dokonać kradzieży to bank ponosi za nią pełną odpowiedzialność. Zanim jednak karta zostanie zastrzeżona bank ponosi odpowiedzialność wyłącznie za określone kwoty. W przypadku zwykłych kart i rabunku na przykład z bankomatu, bank odpowiada za kwoty przekraczające 150 euro, czyli około 660zł. Jeżeli natomiast do kradzieży doszło z karty zbliżeniowej, bank, który ją wydał odpowiada za kradzież dopiero powyżej 50 euro, czyli około 220 zł. Oznacza to, że każda kradzież karty wiąże się z konkretną i wymierną stratą. Jeżeli bowiem złodziej zdąży ukraść kwoty wyłącznie do wskazanych wyżej limitów, bank nic nie zwraca klientowi. Jeżeli te limity przekroczy, bank zwróci wyłącznie nadwyżkę. Oczywiście, zwrot utraconych pieniędzy nastąpi dopiero po zbadaniu okoliczności kradzieży i jednoznacznym stwierdzeniu, że klient zrobił wszystko, by swoje karty zabezpieczyć. Jeżeli się okaże, że kradzież jest wynikiem niefrasobliwości klienta, to również nie zostaną zwrócone pieniądze, ponieważ klient nie dopełnił formalności by je zabezpieczyć.
Ubezpieczenie karty płatniczej
Właśnie dlatego warto rozważyć ubezpieczenie swojej karty. Niezależnie od decyzji banku, kwoty graniczne (660 zł i 220 zł) nie zostaną zwrócone i tak i tak. Ubezpieczenie karty powoduje, że klient otrzyma rekompensatę w ich wysokości. To zawsze coś, a strata znacznie mniejsza. Niektóre banki, oferując ubezpieczenie karty płatniczej oferują nieco szerszy zakres ochrony. Otóż, klient otrzymuje zwrot nie tylko kwoty, którą stracił, ale również zwrot pieniędzy, które wydał na ponowne wyrobienie dokumentów i ponowne wydanie karty. To bardzo ważna informacja, ponieważ w ten sposób ubezpieczenie rozszerza swoją odpowiedzialność, a klient otrzymuje szerszą ochronę. Koszt takiego ubezpieczenia to zaledwie kilka złotych miesięcznie. Zwykle zamyka się on w około 3 zł, wyjątkowo rozszerzona ochrona może kosztować więcej. Nie są to więc pieniądze, które stanowią duży koszt, a w efekcie mogą się bardzo przydać i być bardzo pomocne. Bank pełni w tym przypadku funkcję pośrednika, ponieważ ubezpieczycielem jest towarzystwo ubezpieczające. Bank nie ma takich uprawnień. Może jedynie być ubezpieczającym, czyli podmiotem, który zgłasza klienta do ubezpieczenia. Ubezpieczenie karty płatniczej to gwarancja zwrotu skradzionych środków niezależnie od ich wysokości, a dodatkowo może to również być rekompensata kosztów dodatkowych, które należy ponieść odzyskując utracone dokumenty i karty. W efekcie, klient na takiej kradzieży nie traci ani grosza.