Nowe przepisy zwiększające ochronę ubezpieczonych
Zmiany w zakresie ubezpieczeń życiowych doprowadziły do powstania bardzo ważnych dla klientów nowych zapisów, które ich zabezpieczają. Wszystkie zmieszczone zostały w ustawie, która została przyjęta pod koniec lipca 2017 roku. Jakie wprowadzono zmiany i jakie rozwiązania, których celem jest ochrona klienta?
Przepisy zwiększające ochronę ubezpieczonych - dostęp do informacji
Przede wszystkim każdy klient ma otrzymać od ubezpieczyciela pełen pakiet informacji. Nie może tak być, że jakieś dane zostaną zatajone lub nie zaprezentowane, tylko dlatego, że dzięki temu polisa będzie lepiej wyglądała. Co więcej, według ustawy, dla klienta nie może mieć znaczenia to, w jaki sposób do danego ubezpieczenia dotarł. Czy kupił je przez Internet, czy bezpośrednio u agenta, musi otrzymać dokładnie takie same warunki. Przedstawiciele ubezpieczeniowi będą, zgodnie z nowymi przepisami, zobligowani do udzielenia informacji na temat wynagrodzenia i zakresu swojej działalności. Muszą powiedzieć, czy pracują dla jednego towarzystwa ubezpieczeniowego, czy dla kilku. Muszą też poinformować o sposobie otrzymywania wynagrodzenia. Czy jest to honorarium otrzymywane od klienta, czy jest to prowizja wliczona już w cenę składki, czy jeszcze jakaś inna forma rozliczenia.
Nadzór nad agentami
Zgodnie z nową ustawą, agenci mają podlegać częstszej i bardziej skrupulatnej kontroli. Agent nie może łączyć funkcji agenta z brokerem. Za to grozić będą surowe kary. Nie może też zatajać żadnych informacji i danych, które mogą być istotne dla klienta, chodzi oczywiście o wynagrodzenie, prowizje i różnorodne elementy konstrukcyjne polisy. Wszyscy agenci są zobligowani do odbycia piętnastu godzin szkolenia rocznie. Ma to zagwarantować wysoką jakość świadczonych usług. Oczywiście, każdy z agentów ma dokładać wszech starań, by jego praca była wykonywana nie tylko efektywnie, ale również etycznie i z nastawieniem na klienta. Nowe regulacje mają chronić i zabezpieczać klientów na wypadek różnorodnych nadużyć ze strony agentów ubezpieczeniowych. Mają im gwarantować pełnię informacji i dostęp do całej niezbędnej wiedzy.