AdBlue – jak działa?

Chyba każdy właściciel samochodu z silnikiem diesla słyszał o AdBlue. Konieczność regularnego dolewania specjalnego płynu, mającego na celu oczyszczenia spalin, dla wielu osób może być problematyczna. Co prawda producenci niektórych nowych aut z dieslem starają się rozwiązać ten problem, jednak większość posiadaczy takich aut nadal musi pamiętać o AdBlue. Dowiedz się wszystkiego o AdBlue – jak działa, jak go uzupełniać i dlaczego jest tak ważny.
Co to jest AdBlue?
AdBlue to nazwa handlowa środka chemicznego, składającego się w 32,5% z mocznika. Pozostała część roztworu to woda demineralizowana. Techniczne oznaczenie AdBlue w Europie to AUS32. Płyn stosowany jest w układach wydechowych samochodów z silnikiem diesla. Przy pomocy specjalnego wtryskiwacza, płyn AdBlue podawany jest pod ciśnieniem do katalizatora systemu selektywnej redukcji katalitycznych (SCR).
AdBlue – jak działa?
Podstawowym zadaniem AdBlue jest oczyszczanie spalin, emitowanych przez pojazd, z tlenków azotu. Kiedy roztwór mocznika dostaje się do katalizatora, zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Substancje te wchodzą w reakcję chemiczną z tlenkami azotu. W efekcie na zewnątrz dostaje się nieszkodliwy dla środowiska azot i para wodna. To właśnie AdBlue sprawia, że silniki diesla nie emitują do atmosfery tak dużo zanieczyszczeń.
Normy emisji spalin są coraz bardziej restrykcyjne, co wymaga od producentów samochodów z silnikiem diesla, a także od ich właścicieli, odpowiedniej reakcji. Normy te dotyczą m.in. emisji tlenków azotu, a ich celem jest jej maksymalne ograniczenie. Tlenki azotu są niezwykle toksyczne – powodują między innymi choroby układu oddechowego, a nawet powstawanie zmian nowotworowych. Warto wiedzieć, że AdBlue pozwala na usunięcie nawet 90% tlenków azotu ze spalin silników diesla.
Jak używać AdBlue?
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy można samodzielnie dolewać AdBlue, czy trzeba to zrobić w warsztacie. Oczywiście druga opcja jest możliwa, jednak uzupełnianie płynu AdBlue jest bardzo proste i można zrobić to we własnym garażu, a nawet na parkingu czy przy stacji benzynowej. Jak używać AdBlue?
Zacznijmy od tego, że AdBlue zużywa się w miarę jazdy. Z reguły stanowi około 5% zużytego paliwa. Oznacza to, że jeśli samochód zużyje 10 litrów ropy w czasie trasy 100 km, to AdBlue ubędzie około pół litra. Większość zbiorników AdBlue liczy sobie kilkanaście litrów, dlatego częstotliwość jego uzupełniania jest zależna od ilości pokonywanych kilometrów. Osoby, które niewiele jeżdżą, mogą dolewać AdBlue nawet raz do roku. Z kolei kierowcy, którzy sporo podróżują, muszą robić to częściej. W większości nowoczesnych aut w momencie, kiedy poziom AdBlue będzie bardzo niski, na tablicy rozdzielczej wyświetlona zostanie odpowiednia informacja. Nie należy zwlekać z uzupełnieniem AdBlue – trzeba zrobić to jak najszybciej. Kiedy ilość płynu będzie niewielka, samochód przełączy się na tryb awaryjny. Po jego wyczerpaniu uruchomienie silnika będzie niemożliwe.
Uzupełnianie AdBlue jest bardzo proste. Po znalezieniu odpowiedniego wlewu należy użyć specjalnego lejka. Dobrym rozwiązaniem jest uzupełnienie go do poziomu maksimum – dzięki temu wystarczy na dłużej. Należy robić to bardzo ostrożnie, ponieważ AdBlue powoduje bardzo silną korozję. Odpowiednie rękawiczki, lejek i uważność uchronią lakier samochodu przed uszkodzeniem.
Ile kosztuje AdBlue?
Płyn AdBlue można kupić na każdej stacji benzynowej. Cena waha się z reguły pomiędzy 2 a 4 zł za litr. Płyn sprzedawany jest w butelkach o różnych rozmiarach, od 10 do 20 litrów. Im większy pojemnik, tym cena w przeliczeniu na litr jest niższa. Należy liczyć się z tym, że cena na stacji benzynowej może być wyższa, dlatego warto zawczasu zaopatrzyć się w tańszy płyn AdBlue – tym bardziej, że zawsze składa się on z 32,5% mocznika i 67,5% wody zdemineralizowanej.
Jak przechowywać płyn?
Płyn AdBlue najlepiej przechowywać w garażu lub w piwnicy. Przy temperaturze powyżej 25 stopni Celsjusza może tracić swoje właściwości – mogą zacząć wytrącać się z niego kryształki mocznika, które później będą zatykać cały układ. Jeśli temperatura spadnie 5 stopni poniżej zera, płyn zacznie krzepnąć. Przed długą trasą warto sprawdzić, czy poziom płynu AdBlue jest odpowiedni. Oczywiście zawsze można kupić butelkę na stacji benzynowej. Warto wiedzieć, że warto otrzymywać poziom płynu AdBlue jak najwyżej – dzięki temu elektronika pokładowa będzie lepiej skalibrowana.
Jak działa AdBlue – podsumowanie
AdBlue jest niezbędny do tego, aby silnik diesla mógł pracować prawidłowo oraz by auto spełniało normy, dotyczące emisji spalin. Nie należy ignorować konieczności dolewania płynu, ponieważ może się to skończyć przejściem pojazdu w tryb awaryjny i niemożnością uruchomienia silnika. Na szczęście koszt płynu AdBlue jest niski, a jego samodzielne dolanie nie stwarza żadnych problemów. Bardzo ważna jest tutaj ostrożność – AdBlue ma działanie silnie korozyjne. Warto jednak zadbać o odpowiedni poziom płynu, bo pozwala on na istotne ograniczenie emisji szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu, przemieniając je w azot i parę wodną.