Akumulatory samochodowe – poradnik
Choć na co dzień o nim nie myślimy, akumulator jest niezwykle istotnym elementem samochodu. Jego awaria może sprawić, że nie wyruszymy z parkingu, a – niestety – akumulator to jedna z tych części, która lubi zepsuć się przez chwilę nieuwagi. Jeśli w najbliższym czasie czeka Cię wymiana akumulatora, koniecznie sprawdź, na co zwrócić uwagę przy wyborze. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie Ci znaleźć akumulator samochodowy, który doskonale spełni oczekiwania Twoje i Twojego samochodu.
Akumulator akumulatorowi nierówny
Jeszcze kilka lat temu wybór akumulatora samochodowego nie przysparzał wielu trudności. Wystarczyło sprawdzić, czy dany model ma parametry, które spełniają zalecenia producenta samochodu, a następnie wyjąć z auta stary akumulator i umieścić nowy. Dzisiaj jednak w sklepach motoryzacyjnych pojawiło się mnóstwo rodzajów akumulatorów, a ich producenci zapewniają, że akumulatory te doskonale poradzą sobie w każdych warunkach – nawet podczas silnych mrozów czy wtedy, gdy auto jest rzadko używane. Czym różnią się między sobą poszczególne typy akumulatorów? I czy rzeczywiście warto wybrać któryś z proponowanych przez producentów, droższych modeli, czy wystarczy „zwyczajny" akumulator?
Rodzaje akumulatorów
W pierwszej chwili może wydawać się, że kwestia wyboru odpowiedniego akumulatora jest bardzo skomplikowana. Okazuje się jednak, że wystarczy odrobina wiedzy na temat oznaczeń, stosowanych przez producentów. Jakie rodzaje akumulatorów są dostępne w sklepach motoryzacyjnych?
Akumulatory kwasowo-ołowiowe
To zdecydowanie najstarszy rodzaj akumulatora, wymyślony w połowie XIX wieku. Można zaryzykować stwierdzenie, że od tego czasu konstrukcja akumulatora kwasowo-ołowiowego nie uległa dużym zmianom. Akumulator taki składa się z anody ołowiowej, katody z tlenku ołowiu i płynnego elektrolitu (37% wodny roztwór kwasu siarkowego). W nowoczesnych akumulatorach dominują stopy wapnia lub wapnia ze srebrem. Największą zaletą takiego akumulatora jest niska cena. Akumulatory te są bardzo trwałe i odporne na głębokie rozładowanie. Należy jednak mieć na uwadze, że występuje tutaj duże ryzyko zakwaszenia, do którego może doprowadzić dłuższe rozładowanie. Niezbędne jest również regularne kontrolowanie poziomu elektrolitu, ponieważ jego niedobory po dłuższym czasie mogą prowadzić do skrócenia żywotności akumulatora.
Akumulatory żelowe
Akumulatory żelowe to ciekawe rozwiązanie – płynny elektrolit został tutaj zastąpiony specjalnym żelem, który jest mieszanką kwasu siarkowego z krzemionką. Takie akumulatory znajdują zastosowanie w szczególności w przypadku pojazdów jednośladowych. Sprawdzają się także jako jednostki stacjonarne. Ogromną zaletą akumulatorów żelowych jest to, że są one odporne na głębokie przechyły i na zmianę pozycji. Dodatkowo żel nie paruje i nie trzeba go uzupełniać. Niemniej jednak w przypadku samochodów nie zaleca się stosowania takich akumulatorów, z uwagi na fakt, że mają one niską moc w stosunku do dostarczanych prądów.
Akumulatory EFB/ AFB/ ECM
Akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) i ECM (Enhanced Cycling Mat) charakteryzują się wydłużoną wytrzymałością. Przeznaczone są one do samochodów wyposażonych w układ start-stop oraz samochodów z rozbudowaną instalacją elektryczną. Akumulatory te wykorzystują duży zbiornik elektrolitu, specjalne płyty ze stopu ołowiu, cyny i wapnia oraz separatory dwustronne z mikrowłókien polietylenu i poliestru. Zaletą akumulatorów EFB/ AFB/ ECM jest to, że cechują się bardzo dużą wytrzymałością, co bez wątpienia jest bardzo istotne w przypadku tego sprzętu. Wady? Akumulatory te nie są odporne na głębokie rozładowania. Odznaczają się też dość wysoką ceną.
Akumulatory AGM
Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) wyposażone są w specjalne separatory, wykonane ze specjalnych mat z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego całkowicie pochłaniającego elektrolit. Takie akumulatory również przeznaczone są do samochodów z systemem start-stop oraz z systemami rekuperacji energii. Są one bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę, dlatego nie należy stosować ich jako zamiennika akumulatorów, które montowane są bezpośrednio w komorze silnika. Niemniej jednak akumulatory te odznaczają się bardzo dużą wytrzymałością i odpornością na wstrząsy.
Akumulatory obsługowe i bezobsługowe
Bezobsługowość jest dzisiaj w cenie – tego nie da się ukryć. Bezobsługowe myjnie, odkurzacze, stacje benzynowe, bramki na autostradzie, łańcuchy rozrządu – wszystko to ma poprawiać nasz komfort. Nie inaczej jest w kwestii akumulatorów. Czym różnią się akumulatory obsługowe i bezobsługowe? Otóż akumulatory obsługowe, jak wskazuje nazwa, wymagają regularnej obsługi – głownie chodzi tutaj o uzupełnianie poziomu elektrolitu. W przypadku akumulatorów bezobsługowych kierowca nie musi tak często martwić się o poziom elektrolitu. Dzięki specjalnej konstrukcji spora część wody powraca do stanu płynnego, dzięki czemu poziom parowania jest bardzo niski.
Jak wybrać akumulator?
Wybór akumulatora wcale nie jest skomplikowany. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę ilość miejsca. W końcu akumulator musi zmieścić się pod maską (przynajmniej w przypadku większości rodzajów akumulatora). Istotna jest również biegunowość – należy dokładnie sprawdzić, z której strony znajdować się będzie biegun dodatni, a z której ujemny. Oprócz tego należy sprawdzić parametry akumulatora, czyli jego pojemność wyrażoną w amperogodzinach [Ah] oraz prąd rozruchowy, wyrażony w amperach [A]. Parametry te są określone przez producenta samochodu. Wielu kierowców zastanawia się nad zakupem akumulatora o wyższych parametrach, jednak z reguły jest to nieuzasadnione. Jeśli rozruch przebiegał bez problemu, a pozostałe układy w samochodzie są sprawne, nie ma powodu, aby zastanawiać się nad zakupem akumulatora o wyższych parametrach.
Podsumowując, wybór akumulatora może być pewnym wyzwaniem, jednak – dzięki wiedzy na temat poszczególnych rodzajów akumulatorów – podjęcie ostatecznej decyzji może być ułatwione. W każdym przypadku warto kierować się zaleceniami producenta samochodu. W większości przypadków standardowy akumulator kwasowo-ołowiowy jest najlepszym – i oczywiście najtańszym – wyborem.