Znajdź i kup najlepsze ubezpieczenie online

Porowneo.pl

Komunikacja

Jak wybrać dobry warsztat samochodowy? Jak znaleźć dobrego mechanika?

Opinie klientów:
4.9/5
Opinie klientów:
4.9/5
Porówneo: Jak wybrać dobry warsztat samochodowy? Jak znaleźć dobrego mechanika?

Nowy samochód serwisujemy zwykle w autoryzowanej stacji obsługi, ale gdy upłynie już okres gwarancji lub kupujemy – jak przeważająca większość Polaków – auto używane, musimy zastanowić się, komu powierzyć przeglądy, wymiany oleju i części eksploatacyjnych oraz do kogo zwieść samochód na lawecie kiedy odmówi posłuszeństwa. Wybór na rynku usług w tej profesji jest spory, niemniej jednak nie wszystkie warsztaty zasługują na uznanie. Dowiedz się, na co zwracać uwagę przy wyborze mechanika i na co uważać by nie dać się oszukać.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Gdzie szukać dobrego mechanika?

Podobnie jak w przypadku innych usługowych zawodów, najprościej będzie poszukać **mechanika z polecenia znajomych. Jeśli w swoim kręgu towarzyskim czy rodzinnym masz osobę z dłuższym stażem jeśli chodzi o przygody z motoryzacją, warto udać się do niej po radę. Zanim jednak pojedziesz pod wskazany adres lub zadzwonisz, koniecznie odwiedź stronę internetową lub poszukaj konta warsztatu w portalach społecznościowych **- lektura zamieszczonych tam informacji pozwoli ci zorientować się, jaki zakres usług oferuje dany warsztat i czy jest zaznajomiony z obsługą techniczną aut twojej marki.

Istnieją **warsztaty specjalizujące się w konkretnych markach i modelach **– zatrudnieni w nich mechanicy zazwyczaj mają też wiedzę ogólną dotyczącą innych samochodów, natomiast mogą oni niechętnie przyjąć auto spoza swojej specjalizacji, ponieważ dużo łatwiej im jest wykonać naprawy przy znanym sobie silniku czy zawieszeniu, aniżeli zgłębiać się w nowy, mniej znany model z zupełnie innymi częściami i rozmieszczeniem poszczególnych układów czy zbiorników.

Jak sprawdzić mechanika przez internet?

Informacji na temat warsztatów warto szukać na forach użytkowników danej marki czy modelu, nierzadko zrzeszonych w tematycznych klubach – prężnie działające społeczności wymieniają się opowieściami o swoich doświadczeniach i dzielą się adresami warsztatów z całej Polski, na wypadek gdyby mało popularny model zepsuł się w podróży i trzeba było znaleźć znającego się na rzeczy fachowca. Przeważająca większość takich forów oferuje darmową rejestrację, dzięki której po kilku minutach można uzyskać dostęp do zasobów.

Współczesne fora internetowe oferują użytkownikom wiele możliwości prezentacji i budowania reputacji, dlatego jeśli czytamy poradę, zwróćmy uwagę, czy dany użytkownik nie jest efemerycznym jednopostowcem, który napisał jedno zdanie i zniknął – dużo bardziej godny zaufania jest członek społeczności wyróżniający się dużą liczbą postów, awatarem i udzielający się w wielu tematach. Żywe dialogi z innymi forumowiczami świadczą o zaangażowaniu i zbudowanych relacjach, a to wszystko zwiększa prawdopodobieństwo wartościowej opinii.

W przypadku weryfikowania opinii na forach warto zwrócić uwagę na fakt, że wiele z nich poświęconych jest niestandardowym modyfikacjom, wykraczającym poza zwyczajne użytkowanie samochodu jako narzędzia do przemieszczania się z punktu A do punktu B – jeśli potrzebujesz po prostu sprawnego środka transportu dla rodziny, niekoniecznie przydadzą ci się informacje na temat warsztatów specjalizujących się w chiptuningu silnika czy obniżaniu zawieszenia.

Za wysoce wiarygodne można też uznać opinie z portali społecznościowych i usług sieciowych, w których **użytkownicy posługują się widocznym imieniem i nazwiskiem **– mało kto pisze nieprawdę w grupie czy na stronie, która ujawnia takie dane, najczęściej także ze zdjęciem i odnośnikiem do prywatnego profilu.

Ostatnią wartą omówienia ścieżką dotarcia do dobrego mechanika są **serwisy internetowe z opiniami na temat warsztatów **wystawianymi przez klientów po wykonanej usłudze – im więcej pozytywnych opinii, tym lepiej. Przez taki serwis można umówić się do mechanika online.

Agregatory opinii na temat usług warsztatowych dzielimy na te **niezależne **i te **powiązane bezpośrednio z grupami zrzeszającymi warsztaty oraz producentów i dostawców części **– w tym drugim przypadku mamy mniejszą pewność, że ewentualne niepochlebne opinie zostaną opublikowane, a poza tym wiele podstawowych czynności takich jak wymiana oleju, wymiana filtra powietrza czy wymiana klocków hamulcowych odbywa się w nich z użyciem części jednego, powiązanego z konkretną siecią dostawcy, bez możliwości wyboru oryginałów lub innych zamienników.

Jak rozpoznać dobry warsztat?

Niezależnie od tego, czy przyjedziesz do wielkiego, kilkustanowiskowego zakładu, czy do małego, niepozornego garażu, rozejrzyj się po jego parkingu. Jeśli zauważysz, że stoją tam auta wrośnięte w glebę, mocno przykurzone lub wyglądające na takie, których dawno nikt nie ruszał, wzmóż czujność – dobry mechanik szanuje czas klienta, dlatego nie przyjmie naraz zbyt wielu aut na plac po to, by stały nieruszane i zagracały podwórko. Z tego samego powodu do dobrych warsztatów zazwyczaj nie ma terminów na zaraz – naprawy i czynności obsługowe trzeba umawiać z wyprzedzeniem.

Dobrym pomysłem jest skoordynowanie** dorocznej wymiany oleju z terminem obowiązkowego badania technicznego** w stacji kontroli pojazdów – najpóźniej na miesiąc przed upływem terminu warto zaklepać miejsce tak, by mechanik zdążył obejrzeć auto i ewentualnie ostrzec, zużycie których podzespołów może skutkować brakiem pieczątki w dowodzie od diagnosty. Rzetelny fachowiec poinformuje o kosztach i pozostawi nam decyzję, czy ma wykonać dodatkowe czynności - **zgoda właściciela na rozszerzenie zakresu naprawy **jest niezbędna.

Dobry mechanik nie wymieni żadnej, nawet najdrobniejszej części, bez wyraźnej dyspozycji i zgody właściciela – istotną rzeczą jest sporządzanie właściwej dokumentacji przyjęcia i oddania auta. Już na etapie przekazywania kluczyków warto zadbać o wpisanie przebiegu, stanu paliwa w baku i opisanie niepokojących objawów, jeśli takowe występują – wówczas mamy się do czego odnieść jeśli przy wydawaniu auta po usłudze któryś z punktów pozostaje bez komentarza. Fachowiec z prawdziwego zdarzenia powinien od razu podać orientacyjny termin odbioru auta i wstępny kosztorys, który może oczywiście ulec zmianie gdy wystąpią niespodziewane usterki – brak konkretnego terminu zwiastuje mało poważne podejście do klienta i może oznaczać, że w warsztacie brakuje porządnego zarządzania pracą.

Jak rozmawiać z mechanikiem?

Jeśli jesteśmy u danego mechanika po raz pierwszy, zaufania nie powinna budzić lakoniczność, brak dociekliwości czy zbywające zaklęcia typu “pani się nie martwi, zrobimy!”. Owszem, specjaliści od napraw aut bywają introwertykami, niemniej jednak jeśli trafia do nich nieznany im egzemplarz, powinni wykazać minimum zainteresowania tym,** w jaki sposób jest użytkowany**.

Innych usterek można spodziewać się w aucie regularnie robiącym trasy, a innych w miejskim wozidle, które jeździ tylko do kościoła i na działkę dwa razy w tygodniu. Oprócz okoliczności narastania przebiegu dobry mechanik spróbuje z pewnością zrobić wywiad na temat naszego **stylu jazdy **– czy dynamicznie zmieniamy pasy, wysoko kręcimy silnik i musimy często hamować, czy preferujemy ekonomiczne toczenie się na jak najwyższym biegu. Przydatne mogą okazać się też informacje na temat **przeszłości auta **– czy jeździło we flocie, czy miało zamontowane lub zdemontowane jakieś niefabryczne podzespoły jak elektronika czy instalacja gazowa, czy bywało używane w trudnych warunkach terenowych lub pogodowych. Wszystkie te z pozoru nieistotne detale mogą naprowadzić dobrego fachowca na przyczyny usterek, o których nie pomyślałby w pierwszej kolejności.

Cechą godnych zaufania fachowców jest też **cierpliwość **– obecnie wielu klientów dysponuje już interfejsami diagnostycznymi OBDII z Bluetooth czy sprawdza fora internetowe w poszukiwaniu przyczyn awarii i z tą wiedzą udaje się do warsztatu. Nie sztuką jest odburknąć “jak pan jesteś taki mądry, to sam sobie zrób” - dobry mechanik **z kulturą osobistą **wytłumaczy, czy rzeczywiście diagnoza z internetu jest tak jednoznaczna i opowie, co jeszcze trzeba wykluczyć lub sprawdzić.

Przy większości napraw współczesnych, naszpikowanych elektroniką aut **trudno jest ocenić co jest dokładnie do zrobienia na pierwszy rzut oka **– o ile zapach spalonego sprzęgła jednoznacznie informuje mechanika, czym zajmie się w najbliższych godzinach, o tyle przerywający silnik, zapalona kontrolka ostrzegawcza czy dziwne stukanie spod maski to objawy tak ogólne, że wymagają drobiazgowej diagnostyki. Nawet doświadczony mechanik ze znakomitym instynktem i nosem do trafnych ocen nie powinien zaczynać pracy bez wyeliminowania innych przyczyn problemu niż te, które wyczuwa – w ten sposób **dobre warsztaty unikają marnowania czasu na niepotrzebną pracę i pieniędzy klienta **na wymianę części, które wciąż są dobre.

Na co zwracać uwagę w warsztacie?

Niezależnie od wielkości warsztatu każdy szanujący się fachowiec ma wydzieloną przestrzeń do przyjęcia klienta. Nie musi być to od razu lotniskowy salonik dla pasażerów biznesklasy z markowym ekspresem do kawy – wystarczy schludne pomieszczenie z krzesłem i biurkiem, przy którym można się spokojnie zapoznać z otrzymanym dokumentem, przeczytać go i porozmawiać. Rozglądając się w takiej przestrzeni warto zwrócić uwagę, czy ściany pomieszczenia zdobią dyplomy, certyfikaty i potwierdzenia szkoleń – kluczowe znaczenie ma ich aktualność. Pamiątki z poprzedniego stulecia mają wartość sentymentalną, ale niewiele mówią o tym, czy załoga warsztatu uzupełnia wiedzę na bieżąco.

Surowe przepisy BHP zabraniają klientom przebywania na hali napraw, ale jeśli warsztat nie ma nic do ukrycia, zazwyczaj umieszcza w pomieszczeniu dla klienta duże okno z widokiem na podnośniki. Pozwala to choćby pobieżnie ocenić, czy w miejscu napraw nie panuje bałagan, jak wygląda komunikacja pomiędzy pracownikami, czy **zużyte części **są składowane tak, by w każdej chwili można je było pokazać dociekliwemu klientowi na dowód wykonanych napraw.

Warto też przyjechać chwilę przed umówioną godziną i poobserwować, w jaki sposób auta klientów są wprowadzane na warsztat. Szacunek do klienta u dobrych mechaników demonstrowany jest również poprzez używanie folii ochronnych na fotele i kierownicę zapobiegających ubrudzeniem wnętrza płynami eksploatacyjnymi czy smarem.

Ceny u mechaników – jak je sprawdzić?

Rzadko kto chce u mechanika zostawiać więcej pieniędzy niż to naprawdę konieczne, ale **nie warto kierować się jedynie niską ceną **– dobre usługi, podobnie jak w wielu innych dziedzinach życia, muszą kosztować. Pamiętaj, że jeśli cena podana przez mechanika wyda ci się wygórowana, masz prawo odstąpić od wykonania naprawy i szukać drugiej opinii lub warsztatu, który wycenia te same czynności serwisowe niżej.

Wstępną wiedzę na temat oczekiwanych cen i kwot możesz uzyskać przeglądając fora internetowe marek lub serwisy agregujące warsztaty i opinie o nich – pamiętaj jednak, że rzadko kiedy usługa opisana w internecie będzie dokładnie tym samym, co zostanie faktycznie wykonane. Każdy samochód wymaga indywidualnego podejścia, o czym doskonale wie każdy dobry mechanik.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty