Gdzie zgłosić sprzedaż samochodu? Nie tylko w Wydziale Komunikacji
Sprzedałeś swoje poprzednie auto i powoli zaczynasz rozglądać się za nowym? A może świeżutki nabytek czeka już w garażu? Zanim zapomnisz o poprzednim samochodzie, musisz dopilnować kilku formalności. Podpowiadamy, gdzie zgłosić sprzedaż samochodu i o czym jeszcze należy pamiętać.
Sprzedaż samochodu – umowa kupna-sprzedaży to najważniejszy dokument
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz, czy może kupujesz auto, musisz pamiętać o umowie kupna-sprzedaży. Będzie to najważniejszy dokument później, kiedy udasz się do odpowiedniego urzędu, aby zgłosić sprzedaż auta. Co powinna zawierać taka umowa? Oto najważniejsze informacje, które powinny się w niej znaleźć:
- data i miejsce sprzedaży samochodu;
- Twoje dane – imię i nazwisko, adres zamieszkania, adres zameldowania oraz informacje z dowodu osobistego. Jeśli samochód posiada współwłaściciela, jego dane również powinny znaleźć się w umowie;
- dane nabywcy – takie same jak w przypadku sprzedawcy;
- informacje na temat sprzedawanego auta – numer VIN, marka, model, rok produkcji, pojemność silnika, przebieg,;
- kwota, za jaką sprzedajesz pojazd;
- data przekazania pojazdu;
- oświadczenie, że jesteś faktycznym właścicielem pojazdu;
- oświadczenie kupującego, że w miarę możliwości zapoznał się on ze stanem technicznym pojazdu;
- informację, która strona transakcji uiści podatek od czynności cywilnoprawnych – w większości przypadków podatek ten płacony jest przez kupującego, lecz nie ma przeszkód, aby został uiszczony przez sprzedawcę; z reguły zajmuje się tym kupujący;
- lista dokumentów, które przekazałeś nabywcy przy sprzedaży auta (dowód rejestracyjny, karta pojazdu – jeśli posiada, polisa).
Umowa powinna zostać sporządzona w dwóch identycznych kopiach – jedna dla Ciebie, druga dla nabywcy. Możesz zrobić jej skan, na wypadek, gdybyś ją zgubił. Pamiętaj, że to ważny dokument – będzie stanowił dowód, że rzeczywiście sprzedałeś pojazd.
Jakie obowiązki ma nabywca pojazdu?
Nie tylko sprzedawca samochodu powinien pamiętać o niezbędnych formalnościach. Jest to istotne także w przypadku osób, które nabyły pojazd używany. Przede wszystkich osoba taka powinna pamiętać o:
Kroki przy sprzedaży samochodu
Aby skutecznie i raz na zawsze pozbyć się wszelkich związków z poprzednim prywatnym pojazdem, musisz dostarczyć dokumenty w dwa miejsca, najlepiej w tej kolejności:
- wydział komunikacji odpowiedni dla twojego miejsca zamieszkania
- firma ubezpieczeniowa, w której pojazd miał zawartą polisę OC
Na szczęście w żadne z tych miejsc nie trzeba dotrzeć osobiście – wszystkie formalności można załatwić przez Internet bez wychodzenia z domu, co warto docenić zwłaszcza w czasie pandemii COVID-19.
Poinformowanie o zbyciu pojazdu Wydziału Komunikacji
-
Po sprzedaży pojazdu czym prędzej udaj się do Wydziału Komunikacji. Co prawda masz na to 30 dni, jednak lepiej udać się tam od razu – tym bardziej, jeśli nie znasz nabywcy swojego auta. Może zdarzyć się, że spowoduje on wypadek lub otrzyma mandat. W takiej sytuacji może wypierać się tego, że to jego samochód – a Ty zostaniesz obciążony winą. Lepiej więc już tego samego lub następnego dnia po sprzedaży udać się do Wydziału Komunikacji, aby zgłosić sprzedaż samochodu. Dzięki temu, w razie jakichkolwiek problemów, będziesz miał dowód, że przekazałeś już auto nowemu właścicielowi.
-
Wyjątkiem są małżonkowie – jeśli auto jest ich wspólną własnością, wystarczy podpis tylko jednego z nich. W Wydziale Komunikacje musza jednak pojawić się wszyscy właściciele – dzięki temu wszystkie formalności zostaną załatwione o wiele sprawniej.
Wydział komunikacji – jak zgłosić sprzedaż samochodu?
Jeśli chcesz zrobić to osobiście, udaj się do urzędu. W zależności od tego, w jak dużej miejscowości mieszkasz będzie to:
- starostwo powiatowe
- urząd miasta
- urząd dzielnicy
Pamiętaj, że wprowadzony w czasach pierwszej fali pandemii COVID-19 przepis o wydłużeniu terminu dopełnienia formalności do 180 dni wygasł z końcem 2020 roku – musisz zmieścić się w terminie 30 dni kalendarzowych od transakcji!
Zabierz ze sobą następujące dokumenty:
- dowód osobisty albo inny dokument tożsamości, którym posłużyłeś się przy podpisywaniu umowy
- umowę kupna-sprzedaży (oryginał, nie skan lub kopię!)
- wypełnione zawiadomienie o zbyciu pojazdu, którego wzór bez problemu znajdziesz na stronie urzędu
Jeśli pojazd miał współwłaściciela, albo musi się on stawić osobiście wraz z tobą i swoim dowodem tożsamości, albo musisz uprzednio poprosić go o udzielenie ci pełnomocnictwa, najlepiej na urzędowym druku upoważnienia do rejestracji pojazdów. W pełnomocnictwie muszą być zawarte następujące informacje:
- data i miejsce udzielenia
- dane i podpis udzielającego pełnomocnictwo
- twoje dane
- marka, numer rejestracyjny i VIN pojazdu
- informacja jakiej czynności dotyczy pełnomocnictwo (tu: zawiadomienie o zbyciu pojazdu)
Pełnomocnictwo takie jest bezpłatne jedynie jeśli współwłaścicielem jest członek najbliższej rodziny: mąż, żona, syn, córka, ojciec, matka, brat, siostra (to wyjaśnia wspólne urzędowe wizyty dziadków i babć z wnuczkami). W każdym innym przypadku opłata skarbowa wyniesie 17 złotych lub 22 złote, gdy dostarczymy pełnomocnictwo poświadczone za zgodność z oryginałem.
###Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – jak wypełnić druk?
Nie jest to trudne – wszystkie potrzebne dane znajdziesz w umowie kupna-sprzedaży. Musisz wpisać:
- dane swoje i ew. współwłaściciela
- datę i miejscowość, w której składasz dokument
- nazwę urzędu, w którym mieści się wydział komunikacji, który odwiedzasz
- podstawowe dane pojazdu (rodzaj, marka, model, numer rejestracyjny)
- dane kupującego (wraz z adresem i PESEL-em)
- informację o rodzaju dokumentu przeniesienia własności wraz z datą transakcji
Na dole składasz podpis, a jeśli współwłaściciel nie pofatygował się z tobą do urzędu, w obecności urzędnika podpisujesz się również za niego, dopisując "z upoważnienia".
Nie przywiązuj się specjalnie do tego wniosku – widzisz go ostatni raz w chwili, gdy podchodzisz do okienka. Urzędnik zabierze go, a dowodem na fakt skutecznego dokonania przez ciebie zgłoszenia zbycia pojazdu jest pieczątka na umowie kupna-sprzedaży, wraz z datą i podpisem przyjmującego zawiadomienie urzędnika.Nie otrzymujesz żadnego osobnego druku potwierdzenia, dlatego tym bardziej dobrze pilnuj umowy!
Jak zgłosić sprzedaż samochodu przez internet?
Poinformowanie właściwego komunikacji o transakcji przez internet jest dużo prostsze i zajmuje zdecydowanie mniej czasu. Konieczny do jego dokonania będzie profil zaufany, niezbędny do wielu innych czynności urzędowych online, oraz skan umowy kupna-sprzedaży.
Po wejściu na stronę GOV.pl wpisz w wyszukiwarkę "zbycie pojazdu" – w wynikach otrzymasz link Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę, który poprowadzi cię do wygenerowania przycisku "Wyślij zgłoszenie". Po zalogowaniu zobaczysz listę twoich pojazdów – wybierz właściwy i kliknij "Zgłoś zbycie pojazdu".
Wielką zaletą systemu jest fakt, że nie potrzebujesz pełnomocnictwa ani upoważnienia współwłaściciela– jedynie zaznaczasz, że działasz za jego zgodą. Nie musisz też wpisywać swoich danych– baza automatycznie je wypełni, a ty musisz je jedynie zaakceptować, a ręcznie wpisujesz tylko dane nabywcy. Następnie załączasz uprzednio przygotowany skan umowy i wybierasz z listy właściwy urząd, a po zatwierdzeniu podpisem elektronicznym lub certyfikatem kwalifikowanym otrzymujesz na skrzynkę ePUAP urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Co mi grozi za niezgłoszenie sprzedaży samochodu?
Nie informując urzędu o pozbyciu się auta musisz mieć swiadomość, że w bazie CEPiK wciąż możesz figurować jako właściciel pojazdu – jeśli nabywca jest opieszały i nie kwapi sie do przerejestrowania samochodu na siebie, może się zdarzyć, że przyjdzie ci się tłumaczyć z wybryków kupującego, jeśli dopuści się ich za kierownicą.
Na twój adres może przyjść na przykład wezwanie do wskazania kierującego, gdy nowy właściciel zasłuży na mandat z fotoradaru, albo korespondencja dotycząca braku uiszczenia opłaty za parkowanie z miasta, w którym nigdy nie byłeś nawet przejazdem. Wkroczenia drogowe to jednak nie wszystko - w skrajnych przypadkach możesz narazić się na wizytę policji o szóstej rano, na przykład gdy sprzedany samochód posłuży jako narzędzie przestępstwa.
Kontrolę może też wszcząć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) – jeśli rozłożyłeś składkę na raty i po sprzedaży po prostu nie opłacisz kolejnej, umowa OC z automatu wygaśnie, ale gdy kupujący nie zdąży przerejestrować pojazdu na siebie, system wytypuje cię jako właściciela pojazdu, który nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Oczywiście dysponując dokumentem sprzedaży łatwo udowodnisz swoją niewinność w powyżej opisanych przypadkach, ale stracisz czas (włącznie z odstaniem z awizem na poczcie) i nerwy, dlatego zawiadomienie o zbyciu pojazdu najlepiej zlożyć bez zbędnej zwłoki. Co więcej, od roku 2020 ze strony urzędu grożą nam także nieprzyjemne konsekwencje finansowe: znowelizowany Kodeks Drogowy przewiduje karę pieniężną w wysokości od 200 do 1000 złotych za niezawiadomienie właściwego miejscowo starosty o zbyciu pojazdu.
Poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o zbyciu pojazdu
Zacznijmy od tego, że musisz działać szybciej, albowiem masz na to 14 dni. Jeśli tego nie zrobisz, firma ubezpieczeniowa ma prawo wezwać cię do uiszczenia nieopłaconej składki OC – na przykład za polisę, która została automatycznie odnowiona po 12 miesiącach.
Zacznij od wypełnienia zawiadomienia o sprzedaży auta - druk znajdziesz na stronie swojego ubezpieczyciela. Powinno ono zawierać:
- datę i miejscowość
- twoje dane
- numer polisy
- pełną nazwę zakładu ubezpieczeń
- informacje o sprzedanym aucie (marka, numer rejestracyjny, VIN)
- dane kupującego (PESEL, imię, nazwisko, adres zameldowania i zamieszkania)
W tym przypadku również musisz załączyć dowód sprzedaży – najlepiej najpierw odwiedzić urząd, a ubezpieczycielowi przedstawić skan umowy z pieczątką poświadczającą dopełnienie formalności urzędowych.
Oczywiście możesz odwiedzić przedstawicielstwo firmy ubezpieczeniowej osobiście, jednak dużo szybciej załatwisz sprawę wysyłając zeskanowane, podpisane zawiadomienie o sprzedaży mailem wraz ze skanem umowy oraz osobnym formularzem, w którym wskażesz konto, na które ma trafić zwrot niewykorzystanych przez ciebie składek. W przypadku OC takiego rozliczenia dokonuje się w okresach miesięcznych, w przypadku AC – dziennych.
Pamiętaj, że jeśli nie umówiłeś się z nabywcą, że wypowie on OC niedługo po zakupie, może on korzystać z niego do końca przebiegu ubezpieczenia, a tobie nie przysługuje zwrot za niewykorzystany okres. W przypadku AC zwrot przysługuje ci zawsze – za każdy dzień do końca ubezpieczenia.
Warto pamiętać o zgłoszeniu transakcji ubezpieczycielowi nawet gdy sprzedajesz auto mniej niż miesiąc do końca ważności OC albo gdy nie płacisz ostatniej składki – jeśli z jakichś przyczyn ubezpieczyciel nie zdąży zaktualizować danych albo odnotować faktu wygaśnięcia polisy, będziesz miał spokojne sumienie i papier potwierdzający twoją wersję.
Gdzie zgłosić sprzedaż samochodu – podsumowanie
Znalezienie kupca na samochód to z pewnością dobra wiadomość, jednak po podpisaniu umowy musisz pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności. Osoby, które zastanawiają się, gdzie zgłosić sprzedaż pojazdu, muszą pamiętać o zawiadomieniu Wydziału Komunikacji i towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym było wykupione OC. I to wszystko – pora na poszukiwanie nowego auta lub cieszenie się kolejnym nabytkiem.
Wzór umowy kupna sprzedaży PDF
Wzór umowy kupna sprzedaży PDF znajdziesz tutaj!
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Sprzedałem samochód – co dalej?
Po sprzedaży samochodu należy w pierwszej kolejności poinformować o tym fakcie towarzystwo ubezpieczeniowe, a także złożyć odpowiednią informację w Wydziale Komunikacji.
Jakie obowiązki ma nabywca pojazdu?
Nabywca samochodu używanego powinien pamiętać o ubezpieczeniu, o przeglądzie technicznym, o opłaceniu podatku od czynności cywilnoprawnych oraz o rejestracji samochodu w Wydziału Komunikacji.
Kto opłaca podatek – nabywca czy sprzedawca?
Po dokonaniu transakcji podatek od czynności cywilnoprawnych może zostać opłacony zarówno przez sprzedawcę, jak i przez nabywcę. Przyjęło się jednak, że to nabywca opłaca podatek.