Homologacja butli LPG – ile kosztuje i kiedy trzeba ją wykonać?
Każdy właściciel samochodu z instalacją LPG powinien pamiętać o tym, że butla jest ważna tylko przez 10 lat. Na szczęście po tym czasie nie trzeba kupować nowej – wystarczy przedłużyć homologację. To spora oszczędność, ponieważ ponowna legalizacja jest o wiele tańsza niż zakup nowej butli. Sprawdź, ile kosztuje homologacja butli LPG, kiedy należy ją przedłużyć i jak to zrobić.
Homologacja butli LPG – kiedy trzeba ją przedłużyć?
Butla LPG ważna jest przez 10 lat od momentu jej legalizacji. Po upływie tego czasu istnieje możliwość przedłużenia homologacji. Maksymalny okres użytkowania jednej butli wynosi aż 20 lat, co oznacza, że kiedy minie pierwsza dekada jej ważności, może używać jej przez kolejne 10 lat – pod warunkiem ponownej legalizacji.
Kiedy należy wykonać ponowną homologację butli LPG? Na każdej butli, zamontowanej w samochodzie z instalacją LPG, znajduje się eksploatacji. Przed upływem tego terminu warto zadbać o kolejną legalizację. Istnieje jeszcze kilka sytuacji, w których homologacja butli LPG jest wymagana:
- legalizacja jest potrzebna po zakupie używanego samochodu, sprowadzonego z innego kraju,
- należy wykonać homologację, jeśli samochód uczestniczył w kolizji drogowej,pod warunkiem, że dowód rejestracyjny został zatrzymany – warto jednak sprawdzić butlę po każdej stłuczce, ponieważ pozwoli to na zachowanie bezpieczeństwa,
- po montażu nowego zbiornika – wtedy również wymagana jest homologacja butli LPG.
Gdzie wykonać homologację?
Homologacja butli LPG nie jest procesem skomplikowanym. Wystarczy znaleźć miejsce, w którym można dokonać ponownej legalizacji i sprawdzić, czy dana butla może przejść ten proces. Aby butla mogła zostać ponownie zalegalizowana, musi znajdować się na niej znak 67 R, a także informacje o producencie, ciśnienie próby, data produkcji butli i ciśnienie zbiornika. W czasie badania odpowiedni specjalista dokładnie sprawdza powłokę zewnętrzną butli, wytrzymałość ciśnieniową, czytelność i zgodność danych na tabliczce.
Wielu kierowców zastanawia się, gdzie można zrobić homologację butli LPG. Co bardzo istotne, nie każdy zakład może dokonywać ponownej legalizacji butli. Z tego powodu warto znaleźć miejsce, które na pewno wykonuje homologację w okolicy. Na szczęście nietrudno znaleźć taki zakład. Listę takich zakładów można znaleźć na stronie internetowej Transportowego Dozoru Technicznego. Zgodnie z prawem homologacji butli LPG może dokonywać wyłącznie ten podmiot gospodarczy, który posiada upoważnienie od Oddziału Terenowego Transportowego Dozoru Technicznego.
Ile kosztuje homologacja butli LPG?
Homologacja butli LPG kosztuje z reguły od 200 do 250 złotych. To o wiele mniej niż cena zakupu nowej butli LPG, która często przekracza 400, a nawet 500 zł. To spora oszczędność, dlatego tak wielu kierowców decyduje się na homologację butli LPG. Przed badaniem warto jednak dokładnie sprawdzić stan butli, ponieważ w niektórych przypadkach może ona nie uzyskać ponownej legalizacji.
Czy butla LPG może nie przejść badania?
Istnieje kilka sytuacji, które mogą sprawić, że butla LPG nie będzie mogła być dalej użytkowana i nie przejdzie badania. W momencie, gdy znajdują się na niej widoczne wgniecenia lub kiedy na butli pojawiają się ślady korozji. Badanie nie zostanie zatwierdzone również wtedy, gdy oznaczenie na tabliczce znamionowej butli będzie nieczytelnej lub gdy nie będzie na niej tabliczki. Dodatkowo butlę dyskwalifikuje oznaczenie K.E., czyli Koniec Eksploatacji i brak dopuszczenia butli przez TDT. Problemy mogą pojawić się również w sytuacji, kiedy w dokumentach samochodu nie będzie odpowiedniej adnotacji o instalacji LPG. Jeżeli natomiast butla będzie prawidłowo oznaczona, nie będzie na niej śladów korozji czy wgnieceń, powinna ona bez żadnego kłopotu otrzymać ponowną legalizację.
Homologacja butli LPG – podsumowanie
Jeżeli butla LPG użytkowana jest dopiero od 10 lat, warto zdecydować się na jej ponowną legalizację. Homologacja butli LPG to o wiele tańsze rozwiązanie niż zakup nowej, a dodatkowo – jeżeli butla jest w dobrym stanie – nic nie stoi na przeszkodzie, aby pomyślnie przeszła badanie. Jeżeli natomiast na butli są wgniecenia, korozja lub nieprawidłowe oznaczenia, nie warto nawet przystępować do badania. Zakłady, posiadające od TDT zezwolenie na homologację butli LPG, bardzo sumiennie sprawdzają każdą butlę, gdyż jej dobry stan to ważny czynnik, wpływający na bezpieczeństwo.