Hulajnogi elektryczne – nowe przepisy 2021, pierwszeństwo, mandaty

W maju 2021 weszły w życie nowe przepisy dotyczące jazdy hulajnogami elektrycznymi – wprowadzono je w związku z licznymi niebezpiecznymi zdarzeniami, do których dochodziło zwłaszcza na chodnikach w dużych miastach. Dowiedz się, gdzie i z jaką prędkością można w 2021 roku jeździć hulajnogą elektryczną, ile wynosi mandat za niewłaściwe użycie hulajnogi oraz jakie ubezpieczenie na hulajnogę może się przydać.
Czy hulajnoga elektryczna jest pojazdem?
O poważny **wypadek na hulajnodze elektrycznej **nie było trudno, bowiem żaden przepis nie zakazywał użytkowania takich sprzętów w kilka osób naraz, **po spożyciu alkoholu **czy przez najmłodszych, **nieposiadających żadnych uprawnień do kierowania pojazdami **– tym bardziej, że bez problemu osiągały one prędkości powyżej 20 km/h.
Jadący hulajnogą elektryczną **był w świetle prawa traktowany jako pieszy **– obecnie znowelizowane prawo o ruchu drogowym podaje taką definicję hulajnogi elektrycznej: pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe.
Od maja 2021 hulajnoga elektryczna jest pojazdem w świetle kodeksu drogowego. Oznacza to, że kierujący nią ma pewne obowiązki – na przykład wyraźnego sygnalizowania manewru skrętu oraz upewnienia się, że urządzenie, którym jedzie, **spełnia warunki techniczne **art. 66 kodeksu drogowego, to znaczy:
- nie zagraża bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu
- nie narusza porządku ruchu na drodze i nie naraża kogokolwiek na szkodę
- nie zakłóca spokoju publicznego przez powodowanie hałasu
- nie wydziela szkodliwych substancji
- nie powoduje niszczenia drogi
- zapewnia dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu
Kto może jeździć hulajnogą elektryczną?
Aby kierować hulajnogą elektryczną trzeba mieć ukończone 18 lat. Między 10. a 18. rokiem życia taki pojazd może prowadzić osoba posiadająca kartę rowerową albo prawo jazdy AM, A1, B1 lub T. Dziecko do 10. roku życia** nie może używać tego typu sprzętu na drodze publicznej** – dozwolona jest jedynie jazda w strefie zamieszkania, wyłącznie pod opieką dorosłego.
Czy można jeździć hulajnogą elektryczną w dwie osoby?
Widok wesołej pary lub nawet grupki nastolatków na hulajnodze elektrycznej powoli przechodzi do historii – nowa ustawa wyraźnie zabrania przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku. W świetle prawa takie pojazdy są **jednoosobowe i służą jedynie do osobistego transportu, bez możliwości wożenia pupila w postaci psa czy kota lub toreb z zakupami z galerii handlowej. **
Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?
To zależy od tego, jaką infrastrukturę oferuje dana droga. Jeśli ma wyznaczoną drogę dla rowerów, to właśnie nią trzeba się poruszać hulajnogą elektryczną. Jeśli nie ma ścieżki rowerowej, musimy zwrócić uwagę na **ograniczenie prędkości obowiązujące na drodze **– dozwolony ruch do 30 km/h nakłada obowiązek jazdy po jezdni, natomiast jeśli dopuszczalna prędkość przekracza 30 km/h, możemy zjechać na chodnik.
Jak szybko można jeździć hulajnogą elektryczną?
Na ścieżkach rowerowych oraz na jezdniach dopuszczalna prędkość hulajnogi elektrycznej wynosi 20 km/h. Mniej precyzyjnie określona jest prędkość hulajnogi elektrycznej na chodniku – ustawodawca wspomina o _prędkości zbliżonej do prędkości pieszego, _co w praktyce oznacza, że obok grupy biegaczy na chodniku pojedziemy znacznie szybciej niż obok wycieczki z sanatorium czy gromady przedszkolaków. Najistotniejszym przepisem jest bezwarunkowa konieczność ustępowania pierwszeństwa pieszemu na chodniku, połączona z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Czy można przejeżdżać hulajnogą przez przejście dla pieszych?
Na przejściach dla pieszych kierujący hulajnogą powinien zachować się tak, jak jadący rowerem – zejść z pojazdu i przeprowadzić go przez pasy. W przypadku hulajnóg elektrycznych nie występuje wyjątek znany z przepisów dotyczących rowerów – dziecko do lat 10 kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej jest pieszym w rozumieniu prawa i może przejeżdżać rowerem przez pasy, natomiast zakaz używania hulajnóg na drogach publicznych przez dzieci do lat 10 automatycznie wyklucza wystąpienie takiej sytuacji.
Odpowiedź na pytanie, czy hulajnoga elektryczna ma pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, będzie więc negatywna – taki przejazd jest po prostu złamaniem prawa i może zostać uznany za przyczynę zdarzenia drogowego lub oceniony przez ubezpieczyciela jako przyczynienie się do zdarzenia drogowego, co stanowi podstawę do odmowy lub obniżenia odszkodowania za ewentualny wypadek gdy za sprawcę zdarzenia zostanie uznany kierowca samochodu, który potrąci osobę na hulajnodze przejeżdżającą przez zebrę.
Gdzie parkować hulajnogi elektryczne?
Zagracające chodniki hulajnogi elektryczne stały się plagą polskich miast – uniemożliwiały przejście, zmuszały do chodzenia slalomem i stanowiły duże utrudnienie, a czasem też poważne zagrożenie dla niepełnosprawnych czy niewidomych poruszających się chodnikiem. Nic więc dziwnego, że znowelizowane prawo o ruchu drogowym 2021 reguluje kwestię parkowania hulajnóg elektrycznych.
Nowe przepisy dotyczące hulajnóg 2021 wskazują jeden właściwy sposób ich parkowania:
w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – **jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni **oraz **równolegle **do tej krawędzi, przy zachowaniu minimalnej szerokości chodnika pozostawionego dla pieszych wynoszącej 1,5 m.
Zdecydowana większość hulajnóg w polskich miastach pochodzi z wypożyczalni, które w regulaminach starają się dyscyplinować klientów tak, by **nieprawidłowe parkowanie i porzucanie **sprzętu byle gdzie wiązało się z dotkliwą opłatą dodatkową. Jeśli służby miejskie odholują hulajnogę będącą naszą własnością, aby ją odzyskać będziemy musieli zapłacić 123 złote. Jeśli nie odbierzemy jej od razu, każdy dzień przechowywania na parkingu wyceniono na dodatkowe 23 złote.
Jakie mandaty grożą za niewłaściwe używanie hulajnóg elektrycznych?
100 złotych zapłacimy za przewożenie innej osoby, zwierzęcia czy ładunku, a także za niewłaściwy postój na chodniku i przejazd po przejściu dla pieszych. 200 złotych to kara, którą można dostać za korzystanie podczas jazdy z telefonem w ręku. Aż 350 złotych kosztować będzie nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu, a jazdę po spożyciu alkoholu lub innego środka odurzającego wyceniono na 300-500 złotych.
Naruszenia, które nie zostały jeszcze wprost ujęte w taryfikatorze (np. za złamanie zakazu ciągnięcia lub holowania innego pojazdu hulajnogą elektryczną), podlegają rozpatrywaniu na zasadach ogólnych – oznacza to, że od dobrej woli policjanta zależy, czy będzie to tylko 20, czy aż 500 złotych.
**Nastoletni, niepełnoletni użytkownicy hulajnóg elektrycznych **(między 10. a 18. rokiem życia) powinni zwrócić szczególną uwagę na ryzyko, jakie podejmują wsiadając na taki pojazd **bez posiadania odpowiednich uprawnień **– odpowiedzialność z kodeksu wykroczeń może prowadzić do orzeczenia grzywny w wysokości nawet 5000 zł! Dla świętego spokoju warto wyrobić kartę rowerową, będącą najtańszym i najprostszym sposobem na potwierdzenie możliwości prowadzenia tego typu pojazdu aż do osiągnięcia pełnoletności.
Jakie ubezpieczenie na hulajnogę elektryczną?
Mimo wysokiego ryzyka związanego z ruchem hulajnóg, ustawodawca nie wprowadził obowiązku posiadania OC na hulajnogi elektryczne. Nie oznacza to, że nie możemy ubezpieczyć się na okoliczność wypadku na takim sprzęcie – na polskim rynku istnieją już dedykowane polisy, dla użytkowników hulajnóg,** **łączące zarówno OC jak i NNW czy casco.
Ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie gdy spowodujemy wypadek, będziemy musieli pokryć koszty leczenia, uszkodzimy wypożyczoną lub własną hulajnogę, a nawet gdy nasz sprzęt zostanie skradziony. Warto wczytać się w OWU (ogólne warunki ubezpieczenia), gdyż dla różnego zakresu polis przewidziane są różne sumy ubezpieczenia, a także szereg wyłączeń odpowiedzialności (np. gdy podczas wypadku na hulajnodze zranimy członka najbliższej rodziny lub będziemy wykorzystywać taki sprzęt do uprawiania sportu wyczynowego).
Niektóre firmy oferują też OC w życiu prywatnym jako dodatek do ubezpieczenia mieszkania czy ubezpieczenia komunikacyjnego – warto sprawdzić, czy posiadana polisa obejmuje także szkody spowodowane tego typu pojazdami i w jakim zakresie. Może się okazać, że nie musimy kupować osobnego ubezpieczenia na hulajnogę by być zabezpieczonym na okoliczność nieprzyjemnego zdarzenia.