Jak efektywnie pracować zdalnie? - 13 porad

W aktualnej sytuacji większość z nas musiała przenieść pracę z biura do domu. Kluczem do sukcesu w trybie pracy zdalnej jest proaktywna postawa. Pozostań ważną częścią swojego zespołu - nawet jeśli nie możesz siedzieć obok nich. Przede wszystkim po wstaniu z łózka zachowuj się tak jakbyś miał iść do biura – śniadanie, kawa, prysznic, ubranie – pomoże Ci to uzyskać odpowiednie nastawienie. Praca w piżamie wysyła do mózgu sprzeczne sygnały – nie jesteś ani w pracy, ani w domu. Nie pomoże Ci to w efektywnej pracy. Drobne rytuały rano pozwolą Ci wejść w rytm dnia.
13 porad, które Ci pomogą:
1. Dobrze zorganizuj miejsce pracy
Pracowanie na kanapie albo w głębokim fotelu może i fajnie wygląda na zdjęciach, ale na dłuższą metę potrzebujesz biurka lub stołu i wygodnego krzesła. Dbaj o odpowiednią postawę – kilka tygodni pracy w nieprawidłowej pozycji może odbić się na Twoim kręgosłupie.
2. Zadbaj o odpowiednie światło i jego ilość – dla komfortu Twoich oczu i Twojego ducha
Jeżeli możesz pracuj twarzą w stronę odsłoniętego okna. W ciemnych pokojach używaj światła bardziej zbliżonego do słonecznego (np. żarówki LED ,,Neutral”).
3. Określ szczegółowe zasady współpracy ze swoim zespołem
- Podziel się godzinami pracy ze swoim zespołem – jeśli z reguły zaczynasz prace w biurze o 9 rano i kończysz o 17, ale planujesz pracować z domu od 8:30 do 16:30 – poinformuj swoich kolegów. Pomoże to odpowiednio zaplanować i podzielić pracę
- Trzymaj się krótkiej listy „to do”
- Pamiętaj żeby zawsze odpisywać na wiadomości i oddzwaniać.
- Jeśli obiecujesz dostarczyć pracę, zrób to. Zaufanie jest istotnym elementem pracy w domu.
- Pod koniec tygodnia podsumuj swoje podejście do pracy zdalnej, by poprawić jej funkcjonowanie
4.Ustal godziny pracy
Jeśli opuszczasz biurko o 17:00 podczas pracy w biurze, nie zapomnij również wyłączyć komputera w domu o odpowiedniej godzinie.
5. Zrób sobie przerwę
Praca zdalna może być bardziej wyczerpująca niż praca w biurze. Rób regularne przerwy – 5 minut co godzinę i jedna dłuższa na obiad. Będzie to również świetna okazja do przewietrzenia przestrzeni, w której pracujesz i rozprostowania kości. Wykonuj serię ćwiczeń. Wstań od biurka, rozciągnij się, wyjdź na mały spacer, pooddychaj świeżym powietrzem na balkonie lub w ogrodzie. Zrób coś energicznego. Sprawi to, że Twój umysł będzie bardziej czujny, Twoje ciało nie zastygnie w pozycji siedzącej, a Twoje relacje z domowym biurem nie będą ograniczające i klaustrofobiczne.
6. Ogranicz rzeczy, które mogą Cię rozpraszać
Dla niektórych nie będzie to łatwe, lecz staraj się przede wszystkim skupić na pracy. Nie oglądaj filmów w tle, wyłącz telewizor. Jeżeli nie masz oddzielnego pokoju, a mieszkasz ze wspólokatorami bądź rodziną, dobrym pomysłem będzie praca w słuchawkach.
7. Przygotuj playlistę do pracy
Jak pokazują badania, słuchanie muzyki podczas pracy może zwiększać naszą produktywność. Kluczowy jest tu wybór słuchanych utworów – najskuteczniejsze są playlisty z ulubionymi utworami, a także muzyka klasyczna i filmowa.
8. Posiłki i przekąski
Pracownicy domowi mogą łatwo zostać „pasibrzuchami”. Jeśli nie możesz oprzeć się wstawaniu do kuchni, ukryj ciastka i czekoladę i upewnij się, że masz pod ręką owoce, orzechy lub warzywa. Staraj się także zaplanować odpowiedni lunch i przerwy na herbatę czy kawę, aby łatwiej kontynuować cykl praca-nagroda-odpoczynek.
9. Rozmawiaj zamiast pisać
Jeżeli masz sprawę, która nie wymaga wysyłania maila – zadzwoń. Rozmowa przez telefon może być dobrą okazją do zwykłego pogadania. Poza tym przyspiesza to komunikację, bo mamy możliwość odczytania reakcji naszego rozmówcy.
10. Nie spamuj
Pracując zdalnie, bez bezpośredniego kontaktu z członkami zespołu, możesz mieć obawy, że Twoja wiadomość nie dotrze do odpowiednich osób. W takiej sytuacji wystarczy wykonać jeden telefon lub napisać wiadomość. Nie przytłaczaj innych ciągłym ostrzałem wiadomości.
11. Bądź uprzejmy i wyrozumiały
Część Twoich koleżanek i kolegów może różnie reagować na sytuację zamknięcia w domu. Z upływem czasu nastroje będą się pewnie pogarszać. Miej to na uwadze, gdy rozmawiasz z innymi.
12. Wyraźnie oddzielaj czas na pracę od innych zajęć
Praca zdalna nie oznacza, że możemy po prostu zająć się innymi zajęciami w czasie, w którym powinniśmy pracować. Czasem trudno będzie to zrealizować w szczególności jeśli posiadasz dzieci lub nie dysponujesz osobnym pokojem. Choć może to być kuszące, spróbuj ograniczyć wycieczki do pralki, zlewu lub garażu. Większość obowiązków można nadal wykonywać w weekendy lub poza godzinami pracy. Jeżeli jednak musisz na chwilę zająć się czymś poza pracą – daj innym znać. W biurze widać, że nie ma Cię przy biurku. Przy pracy zdalnej musisz dać znać w inny sposób.
13. Bądź w kontakcie
Praca zdalna może ograniczać biurowe pogaduszki, ale wciąż potrzebujesz interakcji, aby zachować przytomność umysłu. Poświęć kilka minut na małą rozmowę z członkami zespołu przez telefon. Nie pozwól jednak, aby towarzyskość zamieniła się w rozproszenie uwagi – znajdź złoty środek!