Jak się jeździ automatem?

Automatyczna skrzynia biegów – kierowcy dzielą się na jej zwolenników i przeciwników. Osoby, które nigdy nie korzystały z „automatu", obawiają się przede wszystkim tego, ze prowadzenie takiego auta będzie zbyt skomplikowane, a ewentualna naprawa skrzyni biegów bardzo kosztowna. Z kolei osoby, które przesiadły się na „automat", najczęściej nie wyobrażają sobie powrotu do tradycyjnej skrzyni biegów. Dziś poszukamy odpowiedzi na pytanie: jak się jeździ „automatem"? I jak to robić poprawnie, aby nie uszkodzić skrzyni biegów?
Plusy i minusy automatycznej skrzyni biegów
Jak każde rozwiązanie, tak i automatyczna skrzynia biegów ma swoje wady i zalety. Obecnie na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów. Wiele rodzin ma dwa, a nawet trzy auta, dlatego nic dziwnego, że ruch wzmaga się z roku na rok. Skutkuje to między innymi coraz dłuższymi korkami, szczególnie w dużych miastach. Długie stanie w korku może być bardzo męczące, jednak istnieje sposób na uprzyjemnienie tego czasu – jest nim automatyczna skrzynia biegów. Konieczność ciągłej zmiany biegów z jedynki na dwójkę, później znowu na jedynkę… i tak przez godzinę? Niestety, manualna skrzynia sprawdza się w korkach nie najlepiej. „Automat" to o wiele lepszy rozwiązanie, ponieważ nie ma tutaj konieczności wielokrotnej zmiany biegów. Niestety, automatyczna skrzynia biegów nie jest również wolna od wad. Większość kierowców jest zgodna co do tego, że takie rozwiązanie jest co prawda bardzo wygodne, jednak koszt ewentualnej naprawy potrafią sięgnąć nawet kilku lub kilkunastu tysięcy złotych. To z całą pewnością spore obciążenie dla portfela, dlatego też wielu kierowców rezygnuje z samochodów z automatyczną skrzynią biegów.
Jak jeździć automatem?
Nie zawsze można uniknąć uszkodzenia i naprawy automatycznej skrzyni biegów, jednak w wielu przypadkach zepsucie „automatu" spowodowane jest nieumiejętnym prowadzeniem takiego samochodu. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak jeździć „automatem", aby było to jak najlepsze dla skrzyni biegów. Pierwszą rzeczą, o której należy wiedzieć przed rozpoczęciem jazdy, jest dokładne zapoznanie się z oznakowaniem skrzyni biegów. Dla osób, które nigdy nie miały do czynienia z „automatem", może ono stanowić nie lada zagadkę. Co oznaczają poszczególne symbole od automatycznej skrzyni biegów?
P (parking) – tryb użytkowany podczas parkowania pojazdu
R (reverse) – tryb wsteczny, wykorzystywany wyłącznie do cofania
N (neutral) – wykorzystywany między innymi w czasie dłuższego postoju czy holowania pojazdu. Co bardzo ważne, nie należy wrzucać N w czasie jazdy – tak jak niejednokrotnie robi się to podczas prowadzenia samochodu z manualną skrzynią biegów. Dlaczego? Tryb N w czasie jazdy może doprowadzić do uszkodzenia podzespołów skrzyni biegów, go zgaśnięcia silnika lub odłączenia wspomagania hamulców i kierownicy
D (drive) – tryb najlepiej znany wszystkim kierowcom, służący po prostu do jazdy. Po wybraniu D i zwolnieniu hamulca samochód zaczyna ruszać. Biegi zmieniane są automatyczne
1 – skrzynia biegów zablokowana na pierwszym biegu, na przykład podczas jazdy po głębokim błocie
2 – wykorzystywana przy dużym obciążeniu auta
3 – wykorzystywana sporadycznie, na przykład w górzystym terenie
Programy specjalne, takie jak W, S czy E, mogą różnić się w zależności od marki i modelu. Informacji na ten temat można poszukać w instrukcji. Tryb W najczęściej oznacza Winter, S – tryb Sportowy, a E – tryb ekonomiczny.
Jak jeździć automatem? Przede wszystkim spokojnie
Niewielu kierowców decyduje się na jazdę samochodem z automatyczną skrzynią biegow od razu po zrobieniu prawa jazdy. Większość zdobywa pierwsze doświadczenia na skrzyni manualnej, a dopiero z czasem zaczyna przesiadać się na „automat". Podczas jazdy z automatyczną skrzynią należy pamiętać przede wszystkim o zachowaniu spokoju. Nie ma tutaj miejsca na nerwowe ruchy, wciskanie gazu i hamulca, częstą zmianę biegów czy gwałtowne hamowanie. W ten sposób można mieć pewność, że automatyczna skrzynia biegów zostanie zachowana w dobrym stanie, a Ty – jako kierowca – będziesz mógł cieszyć się wygodą i komfortem w czasie jazdy.