Jak tanio naprawić klimatyzację samochodową?
Klimatyzacja to jeden z tych elementów wyposażenia auta, które dzisiaj wydają nam się standardem. Nic dziwnego – w ciągu ostatnich dziesięciu lat większość producentów samochodów wyposaża w klimatyzację wszystkie modele. Dzięki temu możemy cieszyć się przyjemnym chłodem nawet wtedy, kiedy temperatura na zewnątrz sięga 30 stopni. Niestety, czasem nawet klimatyzacja się psuje… Sprawdź, jak tanio naprawić klimatyzację samochodową!
Klimatyzacja nie działa – co może być przyczyną?
Zauważyłeś, że klimatyzacja w Twoim samochodzie działa coraz słabiej i w gruncie rzeczy prawie całkowicie przestała chłodzić? Prawdopodobnie Twoją pierwszą myślą jest to, że trzeba nabić klimatyzację. Niestety, klimatyzacja w samochodzie nie jest całkowicie bezobsługowa. Wymaga ona odpowiedniej dbałości i regularnego przeglądu – najlepiej raz do roku. W ten sposób można szybko zdiagnozować, że z klimatyzacją coś jest nie tak, a tym samym szybko dokonać naprawy i zaoszczędzić.
Jedną z najczęstszych usterek klimatyzacji jest spadek wydajności chłodzenia. Najczęściej świadczy to o ubytku czynnika chłodzącego. Wtedy niezbędne jest wspomniane już nabicie klimatyzacji. Innym często pojawiającym się problemem jest nieprzyjemny zapach, wydobywający się z wywietrzników klimatyzacji. Najczęściej świadczy to o jej zagrzybieniu. Nie należy ignorować takiego problemu, ponieważ wdychanie znajdujących się w układzie klimatyzacji substancji grzybiczych może być bardzo szkodliwe dla układu oddechowego. Konieczna jest więc natychmiastowa reakcja, czyli wizyta w warsztacie lub serwisie, który zajmuje się naprawą klimatyzacji.
Ile kosztuje naprawa klimatyzacji w samochodzie?
To, ile zapłacimy za naprawę klimatyzacji, zależy od rodzaju usterki. Jeśli wydajność chłodzenia spadła i okaże się, że potrzebne jest uzupełnienie czynnika chłodzącego, wydatki nie będą bardzo duże. Z reguły za nabicie klimatyzacji czynnikiem do 100 gram należy zapłacić około 180-250 zł. Większość serwisów w tej cenie oferuje również odgrzybianie klimatyzacji poprzez ozonowanie i sprawdzanie szczelności całego układu. Poszukując miejsca, w którym dokonamy serwisu i nabicia klimatyzacji, warto upewnić się, czy w cenie jest ozonowanie i przegląd. Nie ma sensu dodatkowo dopłacać za te usługi, skoro większość firm na rynku ma je w cenie uzupełnienia klimatyzacji.
Na początku wiosny warto również wymienić filtr kabinowy. Jest to bardzo ważny element całej klimatyzacji, który wpływa na jej wydajność, a także na czystość powietrza w samochodzie. Głównym zadaniem filtra kabinowego jest zatrzymanie wszystkich zanieczyszczeń i szkodliwych substancji, które są zasysane do kabiny. Z tego powodu po roku filtr kabinowy z reguły… delikatnie mówiąc, nie wygląda najlepiej. Wymiany filtra można dokonać samodzielnie. Najczęściej można to zrobić, dostając się do niego od strony kabiny z siedzenia pasażera. Koszt filtra kabinowego nie przekracza kilkudziesięciu złotych, a cena uzależniona jest od modelu auta i dodatkowych funkcji filtra, na przykład zawartości węgla aktywnego, który zatrzymuje większą ilość zanieczyszczeń.
Coraz droższa klimatyzacja, czyli problem z czynnikiem R134A
Kierowcy, którzy regularnie serwisują i nabijają klimatyzacją, z pewnością doskonale wiedzą, że cena takiej usługi jest coraz wyższa. W ostatnich miesiącach pojawia się na ten temat dużo informacji w mediach, gdyż błyskawiczny wzrost ceny tzw. starego czynnika R134A nie podoba się kierowcom. Jakiś czas temu czynnik ten został uznany za niebezpieczny dla środowiska naturalnego, dlatego jest obecność w krajach Unii Europejskiej jest stopniowo ograniczana. Z tego powodu jego cena w niektórych miejscach wzrosła nawet o kilkaset procent.
Pocieszeniem z pewnością nie są wysokie ceny nowego czynnika R1234yf, który od kilku lat jest obowiązkowo wykorzystywany we wszystkich nowych samochodach. Ten potrafi być kilkadziesiąt razy droższy niż stary czynnik. Jeśli nie chcemy każdorazowo płacić coraz więcej za nabijanie czynnika, a tego zdaje się ubywać w błyskawicznym tempie, warto dokonać dokładnego przeglądu klimatyzacji. Ilość czynnika nie zmniejsza się bez przyczyny – może być to spowodowane na przykład wyciekiem. Jeśli przyczyną okaże się drobny wyciek, jego naprawa może być tańsza niż ciągłe uzupełnianie klimatyzacji.
Poważniejsze problemy pojawią się w momencie, gdy okaże się, że przyczyną kłopotów z wydajnością klimatyzacji jest usterka kompresora klimatyzacji, czyli sprężarki. Cena jej naprawy może być stosunkowo wysoka, a – niestety – sprężarka lubi popsuć się w nowszych samochodach. Najczęściej konieczna jest wymiana. Warto poszukać taniego zamiennika – te odznaczają się coraz wyższą jakością, a ich cena potrafi być nawet kilka razy niższa niż cena części oryginalnych.
Jak zadbać o klimatyzację?
Najprostszym sposobem na zaoszczędzenie na naprawie klimatyzacji jest jej... unikanie. Im rzadziej będziesz jeździł do serwisu, tym więcej pieniędzy zostanie w Twojej kieszeni – to żadna niespodzianka. Warto dowiedzieć się, jak dbać o klimatyzację, aby nie musieć zbyt często odwiedzać serwisu. Oto kilka zasad, o których warto pamiętać:
- uruchamiaj klimatyzację przynajmniej raz w tygodniu – w ten sposób olej rozprowadzany przez czynnik chłodzący nie będzie osiadał na częściach klimatyzacji,
- kiedy klimatyzacja jest włączona, nie otwieraj okien – w ten sposób będzie ona musiała działać o wiele bardziej intensywnie,
- podczas upałów nie ustawiaj temperatury na minimalną – po wyjściu z auta możesz przeżyć szok,
- nie pozostawiaj włączonej klimatyzacji, kiedy wyłączasz silnik – najpierw wyłącz klimatyzację,
- przynajmniej raz w roku wymieniaj filtr kabinowy i przeprowadzaj serwis klimatyzacji. Upewnij się, że cały układ został dokładnie sprawdzony,
- raz na 2-3 lata wymieniaj osuszacz, który zapobiega gromadzenia się klimatyzacji. Jego cena to 150-400 zł,
- wybieraj sprawdzone serwisy.
Jak tanio naprawić klimatyzację samochodową – podsumowanie
Dobrze działająca klimatyzacja to dzisiaj niezbędne wyposażenie samochodu. Zapewnia ona przyjemne chłodzenie latem, a zimą umożliwia szybkie odparowanie szyb w samochodzie. Warto dbać o klimatyzację przez cały, dokonując regularnego przeglądu czy wymieniając elementy takie jak filtr kabinowy. Jeśli natomiast klimatyzacja wymaga częstego uzupełniania czynnika chłodzącego, warto upewnić się, czy jest ona szczelna. Regeneracja może okazać się tańsza niż nieustanne uzupełnianie klimatyzacji.