Kontrolki w samochodzie – jak wyglądają? Co oznaczają? Przy których trzeba zaprzestać dalszej jazdy?
Najlepszy poradnik. Szybko sprawdź znaczenie każdej z lampek kontrolnych. "Zapaliła mi się dziwna kontrolka i nie wiem co robić", "pomocy, wyświetliła mi się choinka na zegarach" – gdyby mechanicy dostawali złotówkę za każdy taki odebrany telefon, błyskawicznie dorobiliby się gigantycznych majątków. Kontrolki na desce rozdzielczej nieraz zmuszają specjalistów od naprawy aut do wejścia w rolę informatyków na pierwszej linii wsparcia albo pracowników biura obsługi klienta – dzwoniący kierowca zazwyczaj liczy na zdalną diagnozę i natychmiastową darmową poradę.
Po co są kontrolki w samochodzie?
Które kontrolki są najważniejsze i dlaczego czerwone?
Kontrolki informacyjno-ostrzegawcze: żółte czy pomarańczowe?
Jak skasować błąd "check engine"? Czy warto?
Kontrolki informacyjne – czy wszystkie są zielone?
Od czego zależy liczba zielonych kontrolek?
Kontrolka zapala się i gaśnie po przekręceniu kluczyka – co to znaczy?
Choinka na zegarach – co zrobić?
Po co są kontrolki w samochodzie?
Przede wszystkim pełnią one ważną funkcję informacyjną – na przykład zwalniają kierowcę z pamiętania, czy i jakie światła ma włączone**,** przypominają o niskim poziomie paliwa w baku, dają znać, że w danym momencie zadziałał układ stabilizacji toru jazdy albo że klapa bagażnika jest niedomknięta. Dzięki kontrolkom wiesz, co aktualnie dzieje się z twoim samochodem – zarówno podczas normalnej eksploatacji, jak i przy wystąpieniu awarii.
Im bardziej zaawansowane technicznie auto, tym więcej dowiesz się od niego o nim samym – elektronika pozwala na zintegrowanie komputera pokładowego z **systemem czujników **na bieżąco monitorujących stan coraz większej liczby podzespołów. **Zapalająca się kontrolka **związana z konkretnym układem (np. kierowniczym, napędowym czy hamulcowym) pozwala szybciej diagnozować miejsce wystąpienia problemu – należy jednak pamiętać, że czujniki bywają zawodne, doprowadzając do fałszywych alarmów gdy wszystko z autem jest w porządku.
Czy to realna awaria, czy padnięty czujnik, kontrolek nie warto ignorować – wiele z nich ostrzega przed poważnym zagrożeniem oraz uszkodzeniem auta idącym w gigantyczne koszty. **Funkcja ostrzegawcza kontrolek **to dowód dbałości koncernów motoryzacyjnych o bezpieczeństwo użytkowników ich produktów i podpowiedź, jak wydłużyć czas eksploatacji danego egzemplarza.
Które kontrolki są najważniejsze i dlaczego czerwone?
Bez wątpienia najważniejsze kontrolki świecą się **na czerwono **– ten popularny **ostrzegawczy **kolor przydzielono układom, od których bezpośrednio zależy bezpieczeństwo podróżowania i sprawność kluczowych podzespołów. Pod żadnym pozorem nie wolno ich lekceważyć gdy wyświetlą się podczas jazdy.
Co zrobić kiedy zapaliła się czerwona kontrolka? Oto poradnik krok po kroku:
Nazwa kontrolki
|
Jak wygląda?
|
Co oznacza?
|
Co robić?
|
Niski poziom oleju
|
Lampa Alladyna / czajnik z kropelką
|
Masz za mało oleju, możesz zatrzeć silnik.
|
Natychmiast zatrzymaj się w pierwszym bezpiecznym miejscu. Sprawdź, czy nie zgaśnie po ponownym uruchomieniu silnika. Sprawdź olej na bagnecie: jeśli masz w bagażniku lub możesz kupić – dolej, jeśli nie – wezwij lawetę.
|
Minimalny poziom oleju
|
Bagnet z kropelką
|
Masz za mało oleju, możesz zatrzeć silnik.
|
Natychmiast zatrzymaj się w pierwszym bezpiecznym miejscu. Sprawdź, czy nie zgaśnie po ponownym uruchomieniu silnika. Sprawdź olej na bagnecie: jeśli masz w bagażniku lub możesz kupić – dolej. Jeśli po dolaniu nie zgaśnie – wezwij lawetę.
|
Brak ładowania
|
Akumulator / bateria z biegunami plus/minus
|
Akumulator jest słaby lub nie jest doładowywany, prąd wyczerpie się za kilkanaście kilometrów i staniesz.
|
Natychmiast zatrzymaj się w pierwszym bezpiecznym miejscu. Spróbuj uruchomić silnik, nasłuchuj dźwięków spod maski (zerwany pasek może uszkodzić silnik). Jeśli jesteś blisko celu lub parkingu, spróbuj powoli dojechać, oszczędzając prąd – wyłącz radio, ogrzewanie, w dzień oświetlenie, wykorzystuj ukształtowanie terenu (jak najwięcej z górki).
|
Awaria poduszki powietrznej
|
Ludzik przypięty pasami z dużą okrągłą poduszką przed głową
|
Nie masz gwarancji, że przy wypadku poduszka powietrzna zadziała.
|
Możesz jechać dalej, ale ryzykujesz swoim bezpieczeństwem – najlepiej zakończ trasę jak najszybciej albo jedź do mechanika.
|
Awaria układu hamulcowego
|
Wykrzyknik w kółeczku w nawiasie
|
Albo jedziesz na zaciągnietym ręcznym (mało prawdopodobne), albo masz niesprawne hamulce. Może brakować płynu hamulcowego.
|
Natychmiast zatrzymaj się w pierwszym bezpiecznym miejscu, jeśli pedał hamulca nie reaguje – użyj ręcznego. Sprawdź poziom płynu hamulcowego: jeśli masz w bagażniku lub możesz kupić – dolej. Jeśli po dolaniu nie zgaśnie – wezwij lawetę.
|
Wysoka temperatura cieczy chłodzącej
|
Boja w wodzie / termometr w wodzie
|
Silnik nie jest prawidłowo chłodzony, może się przegrzać.
|
Natychmiast zatrzymaj się w pierwszym bezpiecznym miejscu. Sprawdź poziom płynu chłodzącego: jeśli masz w bagażniku lub możesz kupić – dolej. Jeśli po dolaniu nie zgaśnie – wezwij lawetę.
|
Awaria układu kierowniczego
|
Kierownica z wykrzyknikiem po prawej stronie
|
Najprawdopodobniej padło wspomaganie kierownicy – koło będzie stawiać większy opór przy kręceniu.
|
Możesz jechać dalej, ale mocno się namęczysz i ryzykujesz swoim bezpieczeństwem – najlepiej zakończ trasę jak najszybciej albo jedź do mechanika.
|
Awaria pasów bezpieczeństwa
|
Ludzik zapięty pasami
|
O ile ktoś się po prostu nie odpiął, auto informuje, że napinacz pasa może nie zadziałać właściwie podczas wypadku.
|
Możesz jechać dalej, ale ryzykujesz swoim bezpieczeństwem -
najlepiej zakończ trasę jak najszybciej albo jedź do mechanika.
|
Ogólny sygnał ostrzeżenia
|
Wykrzyknik w dużym trójkącie
|
Komputer pokładowy wykrywa poważny błąd, jednak nie informuje, o co konkretnie chodzi.
|
Nie masz pełnej informacji, więc nie ryzykuj i wezwij lawetę albo dojedź wprost do najbliższego mechanika.
|
Kontrolki informacyjno-ostrzegawcze: żółte czy pomarańczowe?
W zależności od marki i modelu barwa tych kontrolek może być bardziej żółta albo bardziej pomarańczowa, niemniej jednak za każdym razem wyraźnie odróżniają się one od kontrolek czerwonych. Dzieje się tak, ponieważ przekazują one informacje i ostrzeżenia o nieco mniejszym ciężarze gatunkowym – po ich wyświetleniu** możesz kontynuować jazdę**, jednak ze świadomością, że na dłuższą metę nieprawidłowa praca danego układu może skutkować kosztownym uszkodzeniem oraz że nie korzystasz w pełni z wyposażenia, za które przecież zapłaciłeś. W niektórych przypadkach auto z żółtą kontrolką może zachowywać się jakby przeszło w tryb awaryjny, znacznie ograniczając możliwości płynnej, efektywnej jazdy.
Co zrobić kiedy zapaliła się żółta lub pomarańczowa kontrolka? Najczęściej najlepiej zjechać i spróbować naprawy metodą informatyków – wyłączyć silnik i po chwili go włączyć. Jeśli ta sama kontrolka powróci, zaplanuj czynności serwisowe jak najszybciej.
Nazwa kontrolki
|
Jak wygląda?
|
Co oznacza?
|
Awaria ABS
|
Napis ABS w kółku w nawiasie, w niektórych autach bywa czerwona
|
Wciskając pedał hamulca w podłogę do końca możesz doprowadzić do zablokowania się hamulców i utraty sterowności.
|
Awaria układu elektroniki
|
Samochód z kluczem francuskim, w niektórych autach bywa czerwona
|
Elektronika wykrywa poważny błąd, lepiej działać zawczasu.
|
Rezerwa
|
Dystrybutor paliwa
|
Masz mało paliwa, jeżdżąc tak dłużej możesz uszkodzić układ paliwowy.
|
Check engine
|
Silnik
|
Możesz doświadczać problemów z mocą i słabszych osiągów, ignorując na dłużej zwiększasz prawdopodobieństwo poważniejszej awarii.
|
Awaria stabilizacji toru jazdy
|
Wykrzyknik w trójkącie albo samochód w poślizgu
|
Jeśli mignie na chwilkę, to znaczy że system ESP lub kontroli trakcji właśnie zadziałał. Jeśli pali się na stałe, miej świadomość, że system nie pomoże.
|
Awaria świec żarowych
|
Podwójna spirala
|
Miganie podczas jazdy -
nieprawidłowa praca układu wtryskowego lub zużycie świec.
|
Awaria skrzyni biegów
|
Wykrzyknik w kole zębatym
|
Mogą wystąpić problemy z wybieraniem biegów, a potem poważniejsze uszkodzenie.
|
Oblodzona nawierzchnia
|
Gwiazdka / płatek śniegu
|
Mignięcie informuje, że jest ślisko – zachowaj ostrożność.
|
Nieprawidłowe ciśnienie opon
|
Wykrzyknik w podkowie / wykrzyknik w pędzelku z włoskami
|
Ciśnienie w którejś z opon nie odpowiada normie, na dłuższą metę źle wpływa to na trwałość opon i prowadzenie auta.
|
Brak płynu do spryskiwaczy
|
Spryskiwana szyba
|
Nie wyczyścisz skutecznie szyby bez wysiadania z auta.
|
Awaria oświetlenia zewnętrznego
|
Świecąca żarówka z wykrzyknikiem
|
Któreś ze świateł nie świeci, najprawdopodobniej przepalła się żarówka – nie widać cię dobrze, ryzykujesz utratę dowodu rejestracyjnego jak spotkasz patrol policji.
|
Wyłączona poduszka powietrzna pasażera
|
Dziecko w foteliku tyłem do kierunku jazdy i przekreślona poduszka
|
Jeśli sam jej nie wyłączyłeś, lepiej przesadź pasażera z prawej na tylną kanapę.
|
Jak skasować błąd "check engine"? Czy warto?
Gdy wyświetlony błąd silnika nie powoduje żadnych odczuwalnych zmian w kwestii mocy auta, wielu kierowców nie widzi sensu fatygowania mechanika. Przyczyna wyświetlenia kontrolki "check engine" może być błaha, na przykład lekkie zawilgocenie styków lub wypięcie się którejś z kostek – cały układ wtryskowy i elementy mechaniczne silnika mogą pracować sprawnie, bez ryzyka poważnego uszkodzenia napędu.
Najprostsza metoda na pozbycie się "check engine" to **wypięcie klemy minusowej akumulatora **na kilkanaście-kilkadziesiąt minut. Po ponownym przyłączeniu elektronika auta zresetuje się (prawdopodobnie będziesz musiał ustawić zegar i datę, a komputer pokładowy wyzeruje liczniki podróży czy średniego spalania) i możliwe, że błąd nie powróci. Należy jednak pamiętać, że "check engine" to nie tylko ostrzeżenie, ale i informacja – kasując błąd w ten sposób pozbawiamy się cennych danych z punktu widzenia diagnostyki.
Zanim skasujesz "check engine" dla świętego spokoju sprawdź, o co autu chodzi – **urządzenia OBD do samodzielnej diagnostyki **kosztują niewiele, a pozwalają wykryć lub wykluczyć poważne problemy.
Kontrolki informacyjne – czy wszystkie są zielone?
Nie wszystkie i nie w każdym modelu. Najczęstszym odstępstwem jest niebieska kontrolka świateł długich i pomarańczowa kontrolka tylnych świateł przeciwmgielnych – dzieje się tak, ponieważ używanie tych świateł w warunkach normalnej widoczności prowadzi do oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka lub za nami, dlatego auto wyraźnie informuje nas, że powinniśmy być świadomi takiego ryzyka.
W przeważającej większości kontrolki informacyjne są zielone - nie ostrzegają o niebezpieczeństwie, dlatego po ich pojawieniu się nie ma żadnych przeciwwskazań do kontynuowania jazdy samochodem.
Od czego zależy liczba zielonych kontrolek?
Im więcej wyposażenia, tym więcej kontrolek informacyjnych. Praktycznie wszystkie auta posiadają zielone kontrolki elementów sprawdzanych na przeglądzie diagnostycznym: światła pozycyjne, światła mijania, kierunkowskazy. Kontrolki zapalą się też gdy używasz takich dodatków jak np. światła przeciwmgielne przednie, tempomat, asystent parkowania, asystent pokonywania wzniesień.
Kontrolka zapala się i gaśnie po przekręceniu kluczyka – co to znaczy?
Podczas procedury uruchamiania silnika (po naciśnięciu przycisku "Start" albo przekręceniu kluczyka w stacyjce) wiele kontrolek **zapala się na chwilę, a potem gaśnie **– na przykład te dotyczące akumulatora, oleju, poduszek bezpieczeństwa czy ABS. Jest to absolutnie normalny objaw i nie należy się tym przejmować – pojazd informuje cię wtedy, że przy zapłonie sprawdza poprawność działania kluczowych podzespołów.
Bądź spokojny gdy kontrolki **nie gasną równocześnie **– w zależności od podzespołu sprawdzanie może zająć komputerowi mniej lub więcej czasu. Martwić powinieneś się dopiero jeśli po kilku sekundach od odpalenia motoru ważna ostrzegawcza kontrolka wciąż świeci – wówczas rozważ skorzystanie z innego środka transportu albo kieruj się wprost do najbliższego mechanika, a jeśli masz obawy nawet przed krótką jazdą zgłaszającym niesprawność autem, wezwij lawetę.
Choinka na zegarach – co zrobić?
Mianem "choinki na zegarach" określamy potocznie sytuację, w której auto wyświetla kilka lub kilkanaście czerwonych i żółtych kontrolek jednocześnie, najczęściej informując też o tym dźwiękiem. Nierzadko właśnie wtedy pojawia się czerwony wykrzyknik w trójkącie.
Często zdarza się, że mimo "choinki" auto jedzie dalej bez utraty mocy jakby nigdy nic i kontynuacja jazdy korci, ale w tym przypadku zdecydowanie warto zastosować zasadę "jeśli trzy osoby mówią ci, że jesteś nie w formie, to idź spać" – wyświetlając kilka kontrolek naraz auto informuje, że jest niestabilne i nie warto łudzić się, że samo się naprawi.