Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu?

Wielu przedsiębiorców (i nie tylko) zastanawia się, co jest bardziej opłacalne – leasing czy wynajem długoterminowy auta. Wyjaśniamy różnice pomiędzy tymi rozwiązaniami i podpowiadamy, na które z nich warto się zdecydować. Okazuje się, że podjęcie decyzji nie jest takie proste!
Branża leasingowa w Polsce ma się bardzo dobrze
Według danych, przygotowanych przez Związek Leasingu Polskiego, w 2018 roku wzrost branży leasingowej wyniósł 21,8% w stosunku do roku 2017. Łączne finansowanie branży leasingowej wyniosło w 2018 roku aż 82,6 mld złotych. Szacunkowa struktura klientów firm leasingowych również wygląda bardzo interesująco. Aż 52% klientów to mikro firmy o obrotach do 5 mln złotych. 26% to firmy część małych firm oraz średnie i duże firmy o obrotach powyżej 20 mln złotych, a 21% to małe firmy o obrotach od 5 do 20 mln złotych. Pozostała część klientów to sektor publiczny (zaledwie 0,04%) oraz klienci indywidualni (0,4%). Bez wątpienia branża leasingowa rozwija się bardzo szybko – średnia roczna dynamika w latach 1995-2018 wynosi aż 19%, co w 2017 roku dało Polsce siódme miejsce na rynku europejskim. Warto również zwrócić uwagę na to, w jakim stopniu wzrosła rola leasingu w finansowaniu krajowych inwestycji. W 1995 roku było to zaledwie 3,2%, natomiast w 2018 już 29,3%.
Wynajem długoterminowy samochodów – rekordowy 2018 rok
Branża wynajmu długoterminowego pojazdów również nie ma powodu do narzekań. Według danych statystycznych, przygotowanych przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, dynamika rozwoju wynajmu długoterminowego w 2018 roku wyniosła 17,5% w stosunku do 2017 roku. Jest to obecnie najwyższa w historii wartość odnotowana przez organizację. Według informacji IBRM Samar, firmy kupiły w 2018 roku 384,5 tys. nowych aut osobowych. Co piąte auto znajdowało się w wynajmie długoterminowym. Branża wynajmu długoterminowego dokonała zakupu aż 81,8 tys. aut, czyli o 23,4% (15,5 tys.) więcej niż w 2017 roku. Osiągnęła tym samym udział na poziomie 21,3% w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm. Spośród dostępnych w Polsce form finansowania pojazdów, branża wynajmu długoterminowego rozwijała się najszybciej. Odnotowała ona 23,4% większą liczbą zakupionych nowych aut osobowych niż rok wcześniej.
Leasing – na czym polega?
Leasingodawcy oferują dwa rodzaje finansowania – leasing operacyjny i finansowy. W przypadku leasingu operacyjnego przez cały okres trwania umowy spłaca się utratę wartości samochodu. W efekcie w momencie wygaśnięcia umowy klient ma do zapłaty równowartość aktualnej wartości pojazdu. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku leasingu finansowego – tutaj klient płaci wyższe miesięczne raty, jednak w momencie wygaśnięcia umowy może on zakupić auto w niższej cenie niż aktualna wartość rynkowa pojazdu. Co istotne, w przypadku leasingu finansowego zakup auta w momencie wygaśnięcia umowy jest obligatoryjny. Przy leasingu operacyjnym klient nie ma obowiązku wykupu auta po okresie trwania umowy – może on podpisać umowę na użytkowanie nowych pojazdów.
O co chodzi w wynajmie długoterminowym pojazdu?
Wynajem długoterminowy zbliżony jest do leasingu operacyjnego, jednak klienci mogą tutaj liczyć na pewne udogodnienia. W ramach miesięcznych opłat mogą oni korzystać z różnego rodzaju usług dodatkowych, między innymi serwisowania i naprawy pojazdów, wymiany ogumienia, Assistance czy auta zastępczego w przypadku awarii. Miesięczne raty są tutaj stosunkowo niskie, jednak równocześnie rośnie cena wykupu auta po zakończeniu umowy. Co istotne, klienci nie mają obowiązku zakupu auta – podobnie jak w przypadku leasingu operacyjnego. Po okresie najmu mogą oni wynająć inne, nowe auto. Nie ma tutaj konieczności posiadania wkładu własnego. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, z uwagi na to, iż to firma wynajmująca auto zajmuje się takimi kwestiami jak ubezpieczenie i serwis.
Wynajem długoterminowy – największe zalety i wady
Ogromną zaletą wynajmu długoterminowego są niskie koszty miesięczne – w wielu przypadkach w pakietach dealerskich wykup wynosi nawet 70% wartości auta. W efekcie w czasie trwania umowy klient spłaca bardzo niewiele kapitału – stać go więc na droższe auto. Kolejną zaletą jest oczywiście wygoda – nie ma tutaj konieczności martwienia się o serwis, ubezpieczenie czy ewentualne naprawy. Niemniej jednak wynajem długoterminowy ma też pewne wady. Największą z nich jest konieczność deklaracji limitu kilometrów – jeśli limit ten zostanie przekroczony, po okresie trwania umowy najmu klient będzie zmuszony regulować dodatkową opłatę, obliczoną na podstawie każdego dodatkowego kilometra. Przed oddaniem auta stan samochodu jest dokładnie sprawdzany – wszelkie uszkodzenia i ponadnormatywne zużycia będą wiązały się z dodatkowymi opłatami, chyba że klient zdecyduje się na wykup samochodu. Oznacza to, że w momencie podpisywania umowy klient nie jest w stanie przewidzieć ostatecznego kosztu – wystarczy przekroczyć limit kilometrów, aby koszty wzrosły. Dla wielu firm wadą wynajmu długoterminowego pojazdu jest również to, że nie można wziąć w najem aut używanych.
Słabe i mocne strony leasingu operacyjnego
Największą zaletą leasingu operacyjnego jest niski koszt całkowity – szczególnie wtedy, kiedy wykup po okresie trwania umowy jest korzystny. Po zakończeniu umowy (w przypadku wykupu auta) to klient zostaje jego właścicielem – powiększając tym samym majątek firmowy lub prywatny. Istnieje tutaj możliwość leasingowania aut używanych, a raty spłaty pojazdu można rozłożyć na raty. W przypadku leasingu operacyjnego nie ustanawia się również limitu kilometrów – dzięki temu klient nie musi martwić się, że użytkuje auto zbyt intensywnie. Niestety leasing operacyjny nie jest pozbawiony wad. Raty miesięczne są najczęściej wyższe niż w przypadku wynajmu długoterminowego pojazdu – choć warto pamiętać o tym, że jednocześnie pozwalają one na większe niż przy wynajmie obniżenie podatków. Klienci nie mogą również liczyć na auto zastępcze czy bezpłatny serwis i naprawy, a w większości przypadków wymagany jest wkład własny.
Kto skorzysta na leasingu, a kto na wynajmie długoterminowym?
Zarówno leasing, jak i wynajem długoterminowy, znajdą swoich zwolenników. Leasing to dobre rozwiązanie dla klientów, którzy chcą nabyć pojazd za symboliczną kwotę po okresie trwania umowy. Warto jednak dokładnie sprawdzić ostateczne koszty. Takie rozwiązanie będzie idealne dla osób, które liczą na dużą swobodę użytkowania pojazdu – bez limitu kilometrów. Opłata wstępna sprawia, że leasing jest dostępny dla wszystkich – również dla tych firm, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Co ważne, obecnie coraz bardziej popularny staje się leasing dla osób prywatnych – choć w Polsce rozwiązanie to nadal jest na wczesnym etapie rozwoju w porównaniu do innych krajów europejskich Jeśli chodzi o wynajem długoterminowy pojazdu, rozwiązanie to jest szczególnie korzystne dla firm, które cenią sobie wygodę użytkowania i są gotowe za nią zapłacić. Miesięczna rata pokrywa wszystkie koszty, również te związane z serwisowaniem czy naprawą. Można również w łatwy sposób pozbyć się auta w momencie wygaśnięcia umowy – nie ma tutaj konieczności wykupu pojazdu, co dla wielu firm jest ogromnym udogodnieniem.
Przed podjęciem decyzji – o tym warto pamiętać
W styczniu 2019 roku wszedł w życie nowy standard klasyfikacji umów leasingowych – MSSF16, który zdezaktualizuje obowiązującą do końca 2018 roku normę MSR17. Tym samym znacząco zmienił się sposób rozliczania leasingu przez firmy. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o tym, czy wybrać leasing czy wynajem długoterminowy, warto przeanalizować wydatki w kontekście zmian podatkowych – tym bardziej, że zgodnie z nowymi przepisami wynajem auta również uznawany będzie za leasing i w taki sposób będzie rozliczany. Niemniej jednak nadal należy pamiętać o największych korzyściach, płynących z każdego rozwiązania – ogromnym komforcie w przypadku wynajmu długoterminowego i niskim koszcie całkowitym przy leasingu operacyjnym.