Limity prędkości na polskich drogach 2021


Jako kierowca z pewnością masz wpojoną zasadę, że dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h, a poza obszarem zabudowanym – 90 km/h. Oczywiście w zależności od rodzaju drogi dopuszczalna prędkość może się różnić. No właśnie – jakie są limity prędkości na polskich drogach? Warto przypomnieć sobie te informacje!
Obszar zabudowany to nie zawsze 50 km/h!
Większość kierowców, widząc znak D-42, informujący o początku terenu zabudowanego, zdejmuje nogę z gazu i zwalnia do bezpiecznej prędkości – z reguły do około 50 km/h. I słusznie, bo w większości przypadków ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi własnie 50 km/h. Nie zawsze jednak tak jest. Czasem dopuszczalna prędkość może być inna – z reguły niższa. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami możliwe jest ograniczenie prędkości na całym obszarze zabudowanym, a nawet na terenie całej miejscowości.
Z sytuacją taką można spotkać się w wielu niewielkich miejscowościach, gdzie na terenie całego miasteczka dopuszczalna prędkość wynosi na przykład 40 km/h. Jeśli pod znakiem drogowym E-17a, czyli tablicy z nazwą miejscowości, umieszczony jest znak ograniczający prędkość, np. do 40 km/h, to oznacza, że na terenie całej tej miejscowości obowiązuje taka właśnie prędkość.
Ważna informacja dla kierowców jest taka, że nawet jeśli zobaczymy znak D-43, informujący o końcu strefy zabudowanej, nie można jeszcze przyspieszyć. Dana prędkość, na przykład wspomniane 40 km/h, obowiązuje bowiem aż do końca miejscowości. Przyspieszyć można więc dopiero po przekroczeniu tablicy informującej o końcu danej miejscowości. Jeżeli natomiast ograniczenie prędkości znajduje się pod znakiem D-42 (początek terenu zabudowanego), to przyspieszyć można już po przekroczeniu tablicy D-43. Warto pamiętać o tej zasadzie, ponieważ w wielu przypadkach kontrola prędkości dokonywana jest właśnie na odcinku pomiędzy znakiem informującym o terenie zabudowanym a tym, który informuje o początku lub końcu miejscowości.
Limit prędkości w strefie zamieszkania
Osobną kategorią jest strefa zamieszkania, gdzie ograniczenie prędkości wynosi 20 km/h – niezależnie od tego, o jakiej godzinie jedziemy samochodem. Takie ograniczenie prędkości ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom – pieszym, dzieciom bawiącym się przy drodze, czy psom podczas popołudniowego spaceru. W każdym przypadku w strefie zamieszkania należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ przekroczenie prędkości może okazać się tutaj szczególnie katastrofalne w skutkach. O konieczności zdjęcia nogi z gazu w strefie zamieszkania kierowcom przypominają także progi zwalniające, których głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa.
Od 2021 roku zmiana w ograniczeniach prędkości
Kolejna bardzo ważna dla kierowców informacja jest taka, że od początku 2021 roku wprowadzono szereg zmian, a część z nich dotyczy również ograniczeń prędkości. Otóż do 2020 roku dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosiła 50 km/h, jednak pomiędzy godziną 23 a 5 rano można było poruszać się z prędkością 60 km/h. Od początku 2021 roku wprowadzono zmianę, zgodnie z którą ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym wynosi 50 km/h przez całą dobę. Nie ma więc możliwości, aby w nocy jechać nieco szybciej. Taka zmiana ma poprawić bezpieczeństwo – przede wszystkim pieszych, ale też kierowców, którzy podczas jazdy w nocy powinni zachować szczególną ostrożność.
Ograniczenia prędkości poza obszarem zabudowanym
Informacje o ograniczeniach prędkości poza obszarem zabudowanym są szczegółowo opisane w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym. W Ustawie czytamy, że prędkość dopuszczalna w przypadku samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wynosi:
- na autostradzie – 140 km/h,
- na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
- na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
- na pozostałych drogach – 90 km/h.
A zatem kierowca, poruszający się na drodze krajowej, musi dostosować się do ograniczenia prędkości 90 km/h. Oczywiście w wielu przypadkach na konkretnych odcinkach znajdują się znaki, informujące o innych ograniczeniach prędkości – najczęściej o konieczności zwolnienia do 70 km/h, choć na najbardziej niebezpiecznych odcinkach ograniczenie prędkości może wynosić nawet 40 km/h.
Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości
Oczywiście o to, aby kierowcy nie przekraczali dopuszczalnej prędkości, dba szereg instytucji, jednak nadal najskuteczniejsze są fotoradary. Ile wynosi mandat z fotoradaru w przypadku przekroczenia prędkości? To zależy od tego, o ile prędkość dopuszczalna została przekroczona.
- przekroczenie prędkości od 11 do 20 km/h: od 50 do 100 zł – 2 pkt.
- od 21 do 30 km/h: od 100 do 200 zł – 4 pkt.
- od 31 do 40 km/h: od 200 do 300 zł – 6 pkt.
- od 41 do 50 km/h: od 300 do 400 zł – 8 pkt.
- 51 km/h i więcej: od 400 do 500 zł – 10 pkt.
Co ciekawe, mandat można otrzymać również za zbyt wolną jazdę – choć w praktyce zdarza się to niezwykle często. Niemniej jednak zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierowcom może zostać ukarana mandatem w wysokości od 50 do 200 zł.
Limity prędkości na polskich drogach – podsumowanie
Ograniczenia prędkości zarówno w strefie zabudowanej, jak i poza nią, a także dopuszczalna prędkość na drogach krajowych, ekspresowych i na autostradach, to jedna z tych kwestii, które najbardziej interesują kierowców. Warto pamiętać o ograniczeniach prędkości i mieć je na uwadze, ponieważ przekroczenie prędkości może skończyć się nie tylko mandatem, ale też odebraniem uprawnień – w sytuacji, jeśli kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o 50 km/h w terenie zabudowanym. Najważniejsza jednak jest kwestia bezpieczeństwa – tym bardziej, że w wielu przypadkach przyczyną wypadków jest właśnie nadmierna prędkość.