Jak rozliczyć OC w kosztach działalności?

Prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz rozliczyć ubezpieczenie OC? Jako przedsiębiorca z pewnością doskonale wiesz, że prowadzenie firmy bez samochodu było niemożliwe. Jednocześnie jednak auto firmowe generuje koszty, takie jak ubezpieczenie OC, serwis, a często też raty leasingu czy nawet paliwo. Warto wiedzieć, jak rozliczać w kosztach działalności OC i inne koszty, które ponosisz na firmowy samochód.
Czy koszt ubezpieczenia samochodu można ująć w kosztach firmowych?
Jako przedsiębiorca z pewnością starasz się możliwie jak najbardziej obniżać koszty, tak aby dbać o płynność finansową swojej firmy i by zapewniać sobie odpowiednie fundusze na rozwój. Jeśli posiadasz auto firmowe, prędzej czy później zadasz sobie pytanie, czy koszt ubezpieczenia samochodu możesz ująć w firmowych kosztach. Być może nawet już się nad tym zastanawiałeś.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, a dokładnie z zapisami zawartymi w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszt ubezpieczenia pojazdu można ująć w kosztach firmy. Ogromne znaczenie ma jednak to, czy jest to obowiązkowe ubezpieczenie OC, AC, NNW czy inne.
Ważne jest także, czy dotyczy to pojazdu osobowego, czy może ciężarowego. Jeśli chcemy ująć w kosztach cenę ubezpieczenia OC samochodu ciężarowego, może ona zostać ujęta w całości. Jeżeli jednak dotyczy to samochodu osobowego, odliczyć od podatku dochodowego można tylko część ubezpieczenia – w zależności od tego, jaki jest to rodzaj polisy.
Rozliczenie ubezpieczenia OC w kosztach działalności
Zacznijmy od ubezpieczenia OC, ponieważ jest ono obowiązkowe dla wszystkich – również dla właścicieli samochodów firmowych. Jeśli chcemy odliczyć od podatku koszt ubezpieczenia OC lub NNW, możemy uwzględnić 100% ceny zakupu polisy. Oznacza to, że ubezpieczenie OC może zostać uwzględnione w kosztach przedsiębiorstwa w całości. To bardzo dobra wiadomość, szczególnie dla osób, które sporo płacą za ubezpieczenie OC. Odliczenie OC lub NNW od podatku umożliwia spore oszczędności w firmie, a tym samym pozwala na zwiększenie kapitału przedsiębiorstwa.
Co z polisą AC?
Okazuje się, że w kosztach firmowych ująć można również ubezpieczenie Autocasco, mimo że nie jest ono obowiązkowe. Tutaj jednak sprawa nieco się komplikuje. Jak wynika z Ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, w przypadku samochodów, których wartość nie przekracza 150 000 zł, od podatku można odliczyć całe AC. Jeśli jednak wartość pojazdu jest wyższa, w kosztach firmowych należy uwzględnić proporcjonalną część kwoty zakupu Autocasco.
Jak obliczyć tę kwotę? Należy w pierwszej kolejności ustawową kwotę 150 000 zł podzielić przez wartość ubezpieczanego samochodu osobowego. Kolejnym krokiem jest pomnożenie wszystkiego przez wartość ubezpieczenia AC. Oczywiście zadanie to najlepiej powierzyć doświadczonemu księgowemu, który z łatwością poradzi sobie z uwzględnieniem w kosztach firmowych wszystkich zakupionych polis dla aut firmowych.
Co z ubezpieczeniem GAP?
Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup ubezpieczenia GAP, którego celem jest zapewnienie ochrony przed utratą wartości pojazdu. W tym przypadku również możliwe jest uwzględnienie polisy w kosztach firmowych. Obowiązuje tutaj taka sama zasada, jak przy Autocasco. Oszczędność będzie tutaj jednak nieco mniejsza, z uwagi na fakt, że ceny polisy GAP są znacznie niższe niż ubezpieczenia Autocasco.
Samochód prywatny, wykorzystywany z firmie – czy można odliczyć koszty?
Wielu przedsiębiorców postanawia wykorzystywać prywatne auto w swojej firmie, z uwagi na fakt, że nie potrzebują oni dwóch samochodów. Czy w takiej sytuacji, zakładając że samochód prywatny ujęty jest w ewidencji, można odliczyć koszt ubezpieczenia OC? Tak, ale tylko w wysokości 20 proc. Jeśli więc polisa kosztowała 1000 zł, właściciel można odliczyć od podatku 20 proc. tej kwoty, czyli 200 zł. To samo dotyczy wszelkich innych kosztów, ponoszonych na prywatne auto, wykorzystywane w celach służbowych.