Spada akcyza na auta luksusowe. A co ze stawkami ubezpieczenia?

Zmiany w opodatkowaniu aut po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce odbiją się bardzo szerokim echem, szczególnie wśród osób, które z nowymi lub sprowadzanymi z zagranicy autami wiązały swoje plany. Zmianom ulega bowiem akcyza, czyli podatek opłacany z racji pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce. Taka pierwsza rejestracja ma miejsce, właśnie wtedy, gdy auto jest sprowadzane z zagranicy oraz wtedy, gdy kupowane jest nowe z salonu. W obydwu przypadkach akcyza będzie zupełnie inna niż dotychczas. A jak zmienia się sytuacja?
Jak było
Do tej pory akcyza była wyrażona procentowo. Ustalone były dwie stawki. Dla aut, których silniki mają do dwóch litrów pojemności akcyza wynosiła 3,1% wartości auta. Natomiast wszystkie pozostałe auta były objęte stawką 18,6%. Te regulacje nie uwzględniały wieku pojazdu, nie sam silnik ma bowiem znaczenie dla wartości samochodu. Jednocześnie, w celu uniknięcia opłacenia wysokiej akcyzy, wartość pojazdów sprowadzanych z zagranicy była zaniżana. Skoro bowiem podatek płacony jest od wartości pojazdu, to przy jego niższej wartości, podatek również będzie niższy. Takim praktykom ma zapobiec nowa regulacja, która nakłada stałą stawkę zależną od wieku samochodu i od pojemności silnika, a nie od jego wartości nabywczej.
Nowe przepisy
Od stycznia 2017 roku nowe przepisy wprowadzają stałą stawkę podatku akcyzowego. Jest ona zależna od pojemności silnika i wieku auta. Wystarczy odnaleźć parametry sprowadzanego przez siebie samochodu w tabelce, by od razu – niezależnie od ceny auta – wiedzieć, jaką wartość podatku akcyzowego trzeba będzie zapłacić. Auta zestawiono w cztery grupy wiekowe, a mianowicie:
- Po 2016
- 2010 – 2015
- 2005 – 2009
- 2004 i starsze
Jednocześnie podzielono je również na osiem grup z uwagi na pojemność silnika wydzielone grupy to:
- Poniżej 1199
- 1200 – 1499
- 1500 – 1999
- 2000 – 2499
- 2500 – 2999
- 3000 – 3499
- 3500 – 3999
- 4000 i więcej
Każda grupa wiekowa aut ma przydzieloną tabelę z pojemnościami. Wystarczy znać dane swojego auta, znaleźć je w tabeli i wszystko staje się jasne. W porównaniu z dotychczasowymi wartościami okazuje się, że stracą na tym przede wszystkim ci, którzy sprowadzali stare auta z zagranicy. Zapłacą oni nawet 2000 zł więcej podatku akcyzowego, co w efekcie, niejednokrotnie przekroczy w ogóle wartość samego pojazdu. Zyskają natomiast osoby sprowadzające auta nowe i luksusowe. Oni zapłacą zdecydowanie i odczuwalnie mniej.
Jak wiąże się stawka ubezpieczenia OC z nową stawką akcyzową?
Obowiązkowe ubezpieczenie OC rośnie i to nawet o 30% w stosunku do ostatnich wartości. Największe zwyżki dotyczą młodych kierowców, którzy mają krótki staż w roli kierowcy, ale też są młodzi wiekiem (do 26 lat). Duże zwyżki czekają również tych, którzy na swoim koncie mają wiele stłuczek i wypadków. Podwyżka cen ubezpieczenia wiąże się z obserwowanym w statystykach wzrostem wypadków, w których dochodzi do szkód osobowych i nieosobowych, pokrywanych z OC. Ponadto, coraz częściej warsztaty, firmy i osoby prywatne chcą naprawiania pojazdów za pomocą części oryginalnych. Ich sprowadzenie jest droższe niż pozyskanie zamienników. Wobec częściej wypłacanych świadczeń i to w wyższych kwotach, firmy ubezpieczeniowe stają się coraz mniej rentowne. Poprawa rentowności możliwa jest wyłącznie poprzez podniesienie składki ubezpieczeniowej. Oczywiście na składkę ubezpieczeniową wpływ ma również rodzaj samochodu, jego wiek, przebieg i pojemność silnika, jednak największe znaczenie dla wyliczenia kosztów ma historia kierowcy i to ile on sam miał stłuczek lub zniżek za jazdę bezszkodową. To kierowca wpływa bowiem na zwiększone lub zmniejszone ryzyko ubezpieczeniowe w przypadku ubezpieczania auta.