Stawki akcyzy na samochody 2020
Sprowadziłeś samochód z innego kraju, na przykład z Niemiec czy z Francji, i zastanawiasz się, o jakich formalnościach powinieneś pamiętać? Oprócz typowej rejestracji, której musisz dokonać w Wydziale Komunikacji, czeka Cię także opłacenie podatku akcyzowego. Jak go zapłacić i jakie są stawki akcyzy na samochody w 2020 roku?
Samochody z zagranicy wciąż popularne wśród Polaków
Jak podaje Samar, w 2019 roku sprowadzono do Polski ponad 1 mln używanych samochodów. Polacy nadal najbardziej cenią sobie używane auta z Niemiec. W 2019 roku sprowadzono stamtąd 582 tys. 712 pojazdów, co stanowi 57,7 proc. Druga z wynikiem 98 tys. 635 sztuk jest Francja, trzecia Belgia – 70 tys. 377 sztuk.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki, wśród Polaków króluje Volkswagen – sprowadzono 118 277 pojazdów. Na drugim miejscu znalazł się Opel z wynikiem 101 739 sztuk, a na trzecim Ford – sprowadzono 86 832 takie auta. Popularne jest także Audi. W 2019 roku Polacy sprowadzili 85 824 sztuk tej marki. Warto również wspomnieć, że średni wiek sprowadzonego samochodu nieco się obniżył. W 2019 roku samochody, które zostały przywiezione do Polski, miały średnio 12 lat, podczas gdy w 2018 było to niemal 15 lat.
Podatek akcyzowy – niezbędny po sprowadzeniu auta
Każdy, kto sprowadza samochód z innego kraju, musi pamiętać o opłaceniu podatku akcyzowego. Jest to specjalna opłata, która musi zostać opłacona w przypadku nowych i używanych samochodów. Podatek akcyzowy dotyczy nie tylko aut osobowych, ale też wyrobów akcyzowych, takich jak benzyny silnikowe, oleje napędowe, paliwa gazowe czy gaz ziemny, a także wyroby alkoholowe czy wyroby tytoniowe. Stawki akcyzy ustalone są przez Unię Europejską, jednak są to stawki minimalne. Kraje członkowskie mają prawo do ich podwyższania – choć nie mogą zejść poniżej ustalonego przez UE poziomu. Z tego powodu wysokość podatku akcyzowego znacząco różni się pomiędzy krajami członkowskimi.
Stawki akcyzy na samochody
Wysokość akcyzy zależna jest od rodzaju samochodu i pojemności silnika. Po sprowadzeniu samochodu z innego kraju warto sprawdzić, jakie są obowiązujące stawki akcyzy w danym momencie, ponieważ mogą one ulegać zmianie. Informacje o obowiązujących stawkach akcyzy można znaleźć w Ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2009 r. W 2020 roku stawki akcyzy są następujące:
- 3,1% dla samochodów osobowych o pojemności silnika do 2000 cm3,
- 18,6% dla samochodów osobowych o pojemności silnika przekraczającej 2000 cm3.
Podatek powinien zostać przeliczony na PLN w oparciu o podstawę kursu NBP z dnia, w którym sprowadzone auto przekroczyło granicę Polski.
Wysokość akcyzy dla pojazdów z napędem hybrydowym
Zgodnie z obowiązującymi przepisami właściciele pojazdów hybrydowych od 2020 roku mogą płacić niższy podatek akcyzowy. Podatek ten jest o połowę niższy niż dotychczas, co ma stanowić dodatkową zachętę do zakupu samochodów bardziej ekologicznych. Zgodnie z obowiązującą nowelizacją ustawy akcyzowej, niższy podatek dotyczy pojazdów z napędem hybrydowym i z napędem hybrydowym typu plug-in o pojemności silnika od 2000 do 3500 cm3. Zgodnie z Art. 105 Ustawy o podatku akcyzowych stawki akcyzy dla pojazdów hybrydowych są następujące:
- 9,3% podstawy opodatkowania dla samochodów osobowych:
a) z hybrydowym napędem spalinowo-elektrycznym, gdzie energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, a pojemność silnika spalinowego wynosi od 2000 do 3500 cm3,
b) będących pojazdami hybrydowymi w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U.z 2019 r. poz. 1124, 1495, 1527 i 1716 oraz z 2020 r. poz. 284), gdzie pojemność silnika wynosi od 2000 do 3500 cm3,
- 1,55% podstawy opodatkowania dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, gdzie energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej.
Stawka 1,55% podatku akcyzowego dotyczy zwykłych hybryd (HEV)i tzw. miękkich hybryd (MHEV), pod warunkiem, że pojemność silnika jest mniejsza lub równa 2000 cm3. Samochody hybrydowe plug-in i elektryczne z REX o pojemności silnika niższej niż 2000 cm3 są zwolnione z podatku akcyzowego. Przy silnikach powyżej 2000 cm3 w przypadku wszystkich wymienionych rodzajów napędów podatek akcyzowy będzie wynosił 9,3%.
Warto wiedzieć, że od 2021 roku właściciele pojazdów elektrycznych z REX i hybryd typu plug-in, gdzie pojemność silnika będzie mniejsza niż 2000 cm3, zapłacą 3,1% podatku akcyzowego.
Jak zapłacić podatek akcyzowy?
Obecnie podatek akcyzowy można opłacić w Urzędzie Skarbowym. Nie trzeba już robić tego w Urzędzie Celnym, co dla wielu osób z pewnością jest sporym ułatwieniem – tym bardziej, że w wielu przypadkach nowy właściciel auta i tak musi zapłacić 2% podatku w Urzędzie Skarbowym. Podatek akcyzowy można również opłacić przez internet.
Aby to zrobić, należy złożyć odpowiedni wniosek przy użyciu Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych: https://www.puesc.gov.pl/. Po opłaceniu akcyzy należy pobrać specjalne zaświadczenie o jego uregulowaniu. Jest to bardzo ważne, ponieważ zaświadczenie to będzie niezbędne podczas rejestracji auta w Wydziale Komunikacji.
Oprócz tego konieczne jest również złożenie Deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego, czyli AKC-U. Należy to zrobić 2 ciągu 14 dni od opłacenia akcyzy, jednak nie później, niż w dniu rejestracji samochodu w Polsce. Jeśli auto będzie miało kilku właścicieli, każdy z nich musi złożyć oddzielną deklarację uproszczoną. Do dokumentu należy dołączyć kopię umowy kupna – sprzedaży, wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zapłatę akcyzy za samochód, potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej, a także inne dokumenty pojazdu. Deklarację tę należy złożyć w Urzędzie Skarbowym.
Akcyza na samochodu w 2020 roku – podsumowanie
Po sprowadzeniu samochodu z innego kraju nowy właściciel jest zobowiązany do dopełnienia kilku formalności i opłacenia podatku akcyzowego, jednak w wielu przypadkach zakup takiego samochodu nadal może być bardziej opłacalny niż kupno samochodu w Polsce. Świadczyć o tym może ogromna popularność samochodów używanych z zagranicy wśród polskich nabywców, gdzie w 2019 roku liczba takich aut sięgnęła 1 mln. Wbrew pozorom wszystkie niezbędne formalności nie są bardzo skomplikowane – wystarczy opłacić podatek akcyzowy i złożyć deklarację uproszczoną. Następnie można przystąpić do przeprowadzenia badania technicznego i rejestracji samochodu w Polsce. Ostatnim krokiem jest zakup ubezpieczenia OC – później można już cieszyć się jazdą wymarzonym autem.