System kontroli ciśnienia w oponach TPMS – jak działa?

Nowoczesne samochody wyposażone są w wiele zaawansowanych technologii, które mają na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa podróżujących, a także zoptymalizowanie pracy całego pojazdu. Bardzo popularny jest system kontroli ciśnienia w oponach TPMS, jednak nie wszyscy kierowcy są do niego przekonani. Jak działa TPMS i jakie są największe zalety i wady takiego rozwiązania? Sprawdź!
Czym jest system kontroli ciśnienia TPMS?
Zacznijmy od tego, czym dokładnie jest TPMS. Nie wszyscy kierowcy mieli do czynienia z takim systemem, gdyż wykorzystywany jest on przede wszystkim w nowszych autach. TPMS, czyli Tire Pressure Monitoring System, to system, którego głównym zadaniem jest kontrolowanie ciśnienia w oponach.
Jak wiadomo, odpowiednie ciśnienie ma ogromne znaczenie nie tylko dla komfortu jazdy, ale też dla spalania i dla bezpieczeństwa. Niestety, nie wszyscy kierowcy regularnie sprawdzają ciśnienie, choć kompresory do pompowania opon obecnie można znaleźć na większości stacji benzynowych. Właśnie dlatego stworzono system TPMS, aby kierowcy mogli w prosty i wygodny sposób sprawować kontrolę nad ciśnieniem w oponach swoich samochodów.
Jak działa TPMS?
Obecnie można wyróżnić dwa rodzaje TPMS: bezpośredni i pośredni.
System bezpośredni dokonuje pomiarów ze specjalnych czujników, które umieszczone są na na wewnętrznej stronie każdej felgi każdego koła, a następnie wyniki przesyła do komputera pokładowego drogą radiową. Co ważne, czujniki mogą także pozyskiwać informację na temat temperatury opon, co pozwala dodatkowo poprawić bezpieczeństwo. Bezpośredni system TPMS dokonuje bardzo dokładnych pomiarów, choć czujnik musi znajdować się na każdym kole.
Warto dodać, że w przypadku systemu bezpośredniego TPMS istnieją dwa sposoby monitorowania ciśnienia w oponach, a mianowicie zewnętrzny i wewnętrzny. W przypadku sposobu zewnętrznego czujniki umieszczone są na zaworze. Dzięki temu wymiana opon nie jest w żaden sposób utrudniona, co jest dodatkowym ułatwieniem dla kierowców. Jeśli chodzi o rodzaj wewnętrzny, czujniki zamontowane są wewnątrz opony, a w niektórych przypadkach zastępują zawór macierzysty. Podczas wymiany opon należy skorzystać z pomocy specjalisty, który – dzięki odpowiednim narzędziom – zadba o fachową instalację.
System pośredni nie wymaga dodatkowych czujników. Pomiar dokonywany jest tutaj na podstawie impulsów od systemów ABS i ESP. Innymi słowy system ten mierzy obroty kół, a następnie sprawdza, czy koło nie kręci się za szybko. Kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, koło zaczyna kręcić się szybciej. W takiej sytuacji kierowca otrzymuje odpowiedni komunikat. Niestety, system taki jest o wiele mniej dokładny i często dochodzi tutaj do błędów pomiaru.
Jakie są największe zalety takiego rozwiązania?
System kontroli ciśnienia w oponach TPMS jest rozwiązaniem, które jest bardzo doceniane przez kierowców. Przede wszystkim pozwala on na poprawę bezpieczeństwa. Kierowca nie zawsze jest w stanie od razu zauważyć, że ciśnienie w oponach jest za niskie, a kiedy tak się dzieje, bezpieczeństwo jest zagrożone.
Dodatkowo TPMS pozwala na spore oszczędności, a przy tym jest to system w pełni ekologiczny, gdyż minimalizuje on emisję spalin. To jeden z głównych powodów, dla których – zgodnie z przepisami UE – każde nowe auto musi być wyposażone w system TPMS.
Wielką zaletą jest również to, że dzięki TPMS kierowca nie musi martwić się o to, czy ciśnienie w oponach jest odpowiednie, a przed długą trasą nie musi samodzielnie go sprawdzać. To ogromne ułatwienie – do kompresora wystarczy podjechać wtedy, gdy system poinformuje o zbyt niskim ciśnieniu.
A co z wadami?
Kierowcy często narzekają na wysokie koszty. Aby system działał sprawnie, konieczna jest regularna wymiana czujników. Każdy czujnik to koszt minimum 100 zł, a potrzebne są cztery czujniki. Po każdej wymianie niezbędna jest kalibracja, a jeśli w danym aucie wykorzystane są mniej popularne czujniki, koszt może sięgnąć nawet 1000 zł.
Wadą mogą być również niedokładne pomiary, choć problem ten występuje raczej w przypadku systemów pośrednich TPMS. Niemniej jednak nowoczesne systemy TPMS są raczej dokładne w swoich pomiarach, a technologia ta jest stale rozwijana.
System kontroli ciśnienia w oponach TPMS – podsumowanie
System TPMS już od 2014 roku jest obowiązkowy. Musi znaleźć się we wszystkich nowych samochodach, produkowanych na terenie Unii Europejskiej. Warto mieć świadomość, czym jest system TPMS i pamiętać o regularnej wymianie czujników, aby cieszyć się bezpieczeństwem i komfortem jazdy.