Zacznij korzystać z warsztatów polecanych przez ubezpieczycieli
Wiele towarzystw ubezpieczeniowych prowadzi intensywną współpracę z warsztatami samochodowymi. Naprawiane w nich auta są opłacane z pieniędzy ubezpieczyciela nawet bez pośrednictwa samego ubezpieczonego. Wystarczy wstawić samochód do warsztatu, a jego właściciel rozliczy naprawę z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Gotówkowa i bezgotówkowa likwidacja szkody
Po zdarzeniu ubezpieczeniowym, w którym auto zostaje uszkodzone, poszkodowany może wybrać sposób, w jaki szkoda ma zostać zlikwidowana. Do wyboru jest więc likwidacja gotówkowa i bezgotówkowa. To, która zostanie wybrana zależy w dużej mierze od samego ubezpieczonego. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i ma swoje minusy. Likwidacja gotówkowa to wypłata pieniędzy na konto ubezpieczonego. Rzeczoznawca wycenia wartość powstałej szkody, analizuje koszty jej naprawy, wraz z ewentualnym zakupem części i po dokonaniu stosownych obliczeń proponuje wypłatę określonej kwoty. Ubezpieczony może się na tę kwotę zgodzić lub nie. Jeżeli się zgodzi, pieniądze zostają wypłacone. Jeżeli nie, procedura rozpoczyna się raz jeszcze, aż do uzyskania porozumienia stron. Likwidacja bezgotówkowa, to rozliczenie bezpośrednio z warsztatem samochodowym, który przeprowadzi naprawę samochodu. Auto jest wstawiane do warsztatu, mechanik je naprawia i wystawia fakturę bezpośrednio firmie ubezpieczeniowej. Jakie są korzyści takiego rozwiązania? To firma wskazuje warsztat, w którym należy auto naprawić – nie trzeba więc szukać takiego miejsca. Koszty naprawy nie grają roli, bo i tak towarzystwo za to zapłaci.
Bezgotówkowa likwidacja szkody
Bezgotówkowa likwidacja szkody też może się odbywać na nieco innych zasadach. Można wstawić pojazd do wybranego przez siebie warsztatu i napisać jego właścicielowi upoważnienie do odbioru odszkodowania. Takie działanie jest dla ubezpieczonego wygodne. Odstawia auto i niczym więcej nie musi się zajmować. Jeżeli jednak jest to warsztat, który nie ma umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym, to procedury nie są wcale takie proste. Mechanik jest zobowiązany do powiadomienia towarzystwa o zgłoszeniu auta do naprawy na koszt ubezpieczyciela. Towarzystwo wysyła swojego pracownika, którego zadaniem jest dokonanie wyceny szkód i kosztów naprawy. Dopiero po tym, jak pracownik towarzystwa przedstawi kosztorys, musi on zostać zaakceptowany i można rozpocząć naprawę. To dość długa procedura, która powoduje unieruchomienie auta na kilka dni, czasem nawet tygodni.
Dlaczego lepszy jest warsztat polecony?
W warsztacie poleconym przez firmę ubezpieczeniową pracuje mechanik, który jest przez tę firmę przeszkolony i ma uprawnienia do wykonania samodzielnej wyceny. To on analizuje zniszczenia i szacuje ile będzie kosztowała naprawa. To on przesyła kosztorys i wykonuje naprawę. Dzięki temu, że pracownik warsztatu ma stosowne uprawnienia udzielone przez towarzystwo ubezpieczeniowe, może znacznie szybciej rozpocząć prace naprawcze, ponieważ nie czeka na przyjazd rzeczoznawcy, na jego wycenę i akceptację. Sam dokonuje wyceny. Do tego, towarzystwa z reguły nawiązują współpracę z warsztatami, które cieszą się bardzo dobrą opinią, a jakość wykonywanych przez nich usług jest wysoka. Nie ma więc obaw, że naprawa nie zostanie prawidłowo wykonana.