Znajdź i kup najlepsze ubezpieczenie online

Porowneo.pl

Komunikacja

Zagraniczne tablice rejestracyjne – jak długo można na nich jeździć?

Opinie klientów:
4.7/5
Opinie klientów:
4.7/5
Porówneo: Zagraniczne tablice rejestracyjne – jak długo można na nich jeździć?

Pracujesz lub mieszkasz za granicą i chcesz **przyjechać do Polski samochodem na zagranicznych numerach**? Kupiłeś importowane auto, które nie jest jeszcze przerejestrowane na polskie tablice? Dowiedz się, na jakich warunkach możesz poruszać się takimi pojazdami w kraju – w niektórych sytuacjach konsekwencje mogą być naprawdę poważne!

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Czy można jeździć po Polsce samochodem na zagranicznych numerach?

Mieszkam za granicą – czy muszę przerejestrować auto gdy wracam do kraju?

Czy mogę przyjechać do Polski samochodem kolegi na zagranicznych tablicach?

Jak długo mogę jeździć sprowadzonym autem na zagranicznych tablicach?

Auto z kierownicą po prawej stronie – czy mogę je zarejestrować w Polsce?

Kupiłem auto z zagranicznymi tablicami w Polsce – czy mogę wracać na kołach?

Czy mogę wykupić polskie OC na auto na zagranicznych tablicach?

Czy można jeździć po Polsce samochodem na zagranicznych numerach?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, albowiem zależy to od tego, czy zagraniczna tablica spełnia warunki art. 71 prawa o ruchu drogowym, który w punkcie 5. mówi:

Pojazd zarejestrowany za granicą dopuszcza się do ruchu, jeżeli odpowiada wymaganym warunkom technicznym i jest zaopatrzony w tablice rejestracyjne z numerem rejestracyjnym składającym się z liter alfabetu łacińskiego i cyfr arabskich, z zastrzeżeniem art. 59 oznaczenia pojazdu zarejestrowanego w Polsce i za granicą ust. 2 i 3, a kierujący pojazdem ma przy sobie dokument stwierdzający dokonanie rejestracji.

Zastrzeżenie art. 59 dotyczy** oznaczenia samochodu kodem państwa, w którym jest on zarejestrowany** – dawniej najpopularniejszą formą wypełnienia tego obowiązku było przyklejenie na tylnym zderzaku czy klapie bagażnika naklejki z kodem danego państwa. Obecnie w wielu krajach obowiązek ten wypełniają same** tablice rejestracyjne, zawierające kod kraju **(tak jak literki PL po lewej stronie na tablicach w Polsce).

Wymóg arabskich cyfr i łacińskich liter spełnia zdecydowana większość krajów, natomiast niedopuszczalne będzie na przykład używanie tablic z Japonii czy z krajów, w których arabskie są na tablicach nie tylko cyfry, ale i litery.

Mieszkam za granicą – czy muszę przerejestrować auto gdy wracam do kraju?

To zależy czy spełniasz warunek przebywania za granicą na stałe - prawo Unii Europejskiej mówi w tym przypadku o czasie dłuższym niż 6 miesięcy w danym roku. Jeśli ośrodkiem twoich interesów życiowych jest na przykład Holandia, Niemcy czy Włochy i spędzasz tam większość roku, twój pojazd powinien być zarejestrowany i ubezpieczony w kraju emigracji.

Jeśli do pracy za granicą wyjeżdżasz jedynie sezonowo (na przykład na 3 miesiące w roku), samochód, który kupisz w odwiedzanym kraju, powinieneś po powrocie do Polski przerejestrować na polskie numery.

Czy mogę przyjechać do Polski samochodem kolegi na zagranicznych tablicach?

Możesz, ale według prawa o ruchu drogowym powinieneś zaopatrzyć się na taką okazję w dokument, który potwierdzi twoje prawo do kierowania samochodem, jeśli nie wynika ono z dokumentów rejestracyjnych pojazdu (na przykład nie jesteś jego współwłaścicielem). Może to być **pisemne pozwolenie **lub inne poświadczenie, najlepiej sporządzone w języku polskim oraz języku kraju, z którego przyjeżdżasz. Obowiązek ten dotyczy też samochodów służbowych zarejestrowanych za granicą.

W razie kontroli drogowej auta na obcych tablicach, które nie należy do ciebie, zostaniesz poproszony o okazanie dokumentu potwierdzającego prawo do korzystania z cudzego samochodu. Brak takowego poświadczenia może zostać wyceniony zgodnie z taryfikatorem mandatów 2021 na 50 złotych, ponieważ zostajesz wtedy potraktowany jako kierujący pojazdem nieposiadający przy sobie wymaganych dokumentów. Nie zostaniesz jednak odholowany ani nie grozi ci z tego powodu zakaz dalszej jazdy.

Jak długo mogę jeździć sprowadzonym autem na zagranicznych tablicach?

Jeśli sprowadzasz samochód z kraju Unii Europejskiej, **masz 30 dni na zarejestrowanie go w Polsce **– okres liczy się od daty sprowadzenia. W przypadku pojazdu spoza UE najpierw wymagane jest zwolnienie pojazdu przez naczelnika urzędu celno-skarbowego do procedury dopuszczenia do obrotu, po uzyskaniu którego dopuszcza się auto do ruchu na 30 dni.

Nie dopełniając obowiązku przerejestrowania auta w 30 dni narażasz się na karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.

Auto z kierownicą po prawej stronie – czy mogę je zarejestrować w Polsce?

Od 2015 roku istnieje możliwość zarejestrowania auta z kierownicą po prawej stronie bez konieczności wykonywania kosztownej przekładki układu kierowniczego na lewą stronę. Konieczne będzie jednak dostosowanie świateł, lusterek oraz licznika.

Samochód taki może być sprowadzony wyłącznie z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, gdzie uprzednio był zarejestrowany - nie można zarejestrować aut sprowadzonych z innych państw, gdzie obowiązuje ruch lewostronny – np. z Japonii czy Australii.

Ustawodawca dopuszcza przerejestrowanie na polskie tablice aut **kategorii M1 **– pojazdów samochodowych osobowych mających co najmniej cztery koła i nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy, rozwijających prędkość większą niż 40 km/h. Nie da się zarejestrować w Polsce sprowadzonej ciężarówki, dostawczaka czy autobusu z kierownicą po prawej stronie.

Kupiłem auto z zagranicznymi tablicami w Polsce – czy mogę wracać na kołach?

Może się zdarzyć, że kupujesz w Polsce sprowadzone auto, które nie zostało jeszcze przerejestrowane na polskie tablice – wówczas koniecznie musisz zajrzeć do dokumentacji, którą przedstawi ci sprzedawca. Jeśli zagraniczny dokument ma ucięty róg albo **informację o wyrejestrowaniu pojazdu **w kraju pochodzenia, **nie możesz legalnie jechać nim w Polsce **nawet jeśli posiada on komisowe OC, czyli polisę na 30 dni wystawianą na numer VIN.Jeśli takim autem spowodujesz szkodę, ubezpieczyciel ma pełne prawo odmówić wypłaty odszkodowania ze względu na to, że poruszasz się niezarejestrowanym, czyli de facto niedopuszczonym do ruchu pojazdem – wówczas za szkodę odpowiadasz swoim majątkiem.

Problem ten dotyczy zwłaszcza Niemiec – najpopularniejszego źródła importowanych aut w Polsce (w 2020 roku 57,7% wszystkich sprowadzonych do kraju pojazdów). Na kołach możesz wracać jedynie autem posiadającym** tablice zjazdowe z żółtym paskiem** lub tablice celne z czerwonym paskiem – na obu typach tablic wybite są daty ważności, po upłynieciu których pojazd zostaje wyrejestrowany w Niemczech, tracąc prawo do poruszania się aż do czasu przerejestrowania na polskie tablice.

Czy mogę wykupić polskie OC na auto na zagranicznych tablicach?

Koszty życia na emigracji nierzadko zaskakują negatywnie w kwestii cen ubezpieczeń komunikacyjnych – niestety poszukiwanie oszczędności poprzez kupno polskiej polisy nie jest możliwe. Zakłady ubezpieczeniowe w kraju zaoferują na zagraniczne tablice jedynie **krótkoterminowe, trzydziestodniowe ubezpieczenie ważne na czas załatwiania formalności urzędowych **związanych z przerejestrowaniem importowanego pojazdu.

Porównaj oferty ubezpieczenia OC i AC w 5 min!Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty

Kup ubezpieczenie samochodu bez wychodzenia z domu

Porównaj oferty