Co oznaczają znaki poziome na drodze i skrzyżowaniu?
Jeździsz samochodem już od wielu lat i masz wrażenie, że o znakach drogowych wiesz wszystko? Przepisy ruchu drogowego nie mają przed Tobą tajemnic? Sprawdź zatem, czy znasz wszystkie znaki poziomie. Jak się okazuje, wielu kierowców ma ogromny problem z tym, co dokładnie oznacza linia bezwzględnego zatrzymania czy linia krawędziowa przerywana…
Znaki poziome – czyli jakie?
Znaki poziome to te znaki drogowe, które umieszczone są na nawierzchni jezdni. Są to wszystkie linie, strzałki, napisy i wszelkie inne symbole. Znaki te mogą znacząco wpłynąć na komfort jazdy, a także na bezpieczeństwo, gdyż są one źródłem bardzo cennych wskazówek dla kierowców. Znaki drogowe poziome są barwy białej lub żółtej. Jeśli na danym odcinku umieszczone są zarówno znaki białe, jak i żółte, należy stosować się do żółtych. Z reguły są to znaki, które obowiązują tymczasowo, na przykład podczas remontu drogi. Dodatkowo istnieją również znaki poziome, takie jak punktowe elementy odblaskowe, które doskonale sprawdzają się podczas jazdy w nocy.
Znaki poziome na drodze
Zacznijmy zatem od krótkiego przypomnienia znaków poziomych, które najczęściej spotykamy na drogach. Jednym ze znaków, które wzbudzają wątpliwości u kierowców, jest Linia krawędziowa. Taka linia wyznacza krawędź jezdni i oddziela jezdnię od pobocza. Duże znaczenie ma tutaj zarówno grubość linii, jak i to, czy jest przerywana czy ciągła.
Znak** "Linia krawędziowa przerywana" (P-7a)** pozwala na wjechanie na pobocze, ale tylko w uzasadnionych przypadkach. W żadnym wypadku znak ten nie pozwala na wyprzedzanie poboczem – to bardzo niebezpieczne, a przy tym może zostać ukarane. Nie należy również zatrzymywać się na jezdni wzdłuż linii krawędziowej przerywanej.
Z kolei znak** "Linia krawędziowa ciągła" (P-7b)** zabrania wjeżdżania na pobocze, niezależnie od sytuacji. Linii tej nie można przekraczać w żadnym przypadku. Taki znak używane jest głównie na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie jakiekolwiek zatrzymanie pojazdu może być szczególnie niebezpieczne. Nie jest możliwe również zawracanie i skręcanie, gdy na drodze znajduje się linia krawędziowa ciągła.
W tym miejscu warto również rozróżnić rodzaje linii przerywanej. Otóż linia przerywana może mieć postać "linii pojedynczej przerywanej - wydzielającej" (P-1c). Można ją bardzo łatwo odróżnić od zwykłej linii przerywanej, gdyż kreski są w niej znacznie grubsze. Taka linia wydziela pasy włączania lub wyłączania, a także pasy dla komunikacji miejskiej oraz dla pojazdów, które skręcają na skrzyżowaniu.Pas, który oddzielony jest linią przerywaną – wydzielającą, nie służy do dłuższej jazdy, a jedynie do wykonania manewru.
Znaki poziome na skrzyżowaniu
Jakie znaki poziome najczęściej spotykamy na skrzyżowaniach? Oto najpopularniejsze z nich.
Istnieje kilka rodzajów lini zatrzymania. Jedną z najczęściej występujących jest "Linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów" (P-13). Linia ta umieszczana jest na wylocie dróg podporządkowanych. Oznacza ona, że kierowca zobowiązany jest do ustąpienia pierwszeństwa innym pojazdom, jednak nie ma obowiązku bezwzględnego zatrzymania pojazdu. Z reguły linia taka umieszczana jest w przypadkach gdy u wylotu drogi znajduje się znak pionowy "Ustąp pierwszeństwa" (A-7). W niektórych przypadkach przed Linią warunkowego zatrzymania pojawia się dodatkowo "trójkąt podporządkowania" (P-15).
Innym znakiem poziomym jest "Linia bezwzględnego zatrzymania" (P-12). Znak ten również stosowany jest na wylotach dróg podporządkowanych. Kiedy kierowca dojeżdża do takiego znaku, ma obowiązek całkowitego zatrzymania pojazdu i upewnienia się, czy nie nadjeżdża inny samochód, któremu należy ustąpić pierwszeństwa. Linia taka jest stosowana na skrzyżowaniach, na wlotach których umieszczono znak zakazu "Stop" (B-20). Bardzo często oprócz Linii bezwzględnego zatrzymania na drodze pojawia się również wymalowany napis "Stop" (P-16).
Uwaga! Bardzo często kierowcy, pomimo znaku P-12, nie zatrzymują pojazdu, a jedynie zwalniają. W takiej sytuacji policja może wystawić mandat. Jako że znak ten pojawia się najczęściej w miejscach, gdzie widoczność jest mocno ograniczona albo natężenie ruchu jest bardzo duże, należy stosować się do zaleceń i zatrzymać pojazd – również z uwagi na własne bezpieczeństwo.
Inne znaki poziome
Znakiem, który często pojawia się na drogach, jest również znak "Linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów" (P-14). Znak ten nie nakazuje bezwzględnego zatrzymania pojazdu, podobnie jak Linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów. Pojawia się najczęściej przed przejściami dla pieszych, przed przejazdami kolejowymi i tramwajowymi, przed przystankami, a także na wlotach skrzyżowań dróg równorzędnych.
Niektórzy kierowcy mają również problem z interpretacją znaków poziomych, takich jak strzałki. Najczęściej wątpliwości pojawiają się w momencie, gdy kierowca chce zawrócić i nie wie, czy dana strzałka służy tylko do skrętu w lewo, czy również do zawracania. Otóż przykładowo **"strzałka kierunkowa w lewo" (P-8b) **pozwala zarówno na skręcenie w lewo, jak i na zawracania – pod warunkiem, że umieszczona jest na skrajnie lewym pasie. Jeżeli natomiast przy jezdni znajduje się znak poziomy "zakaz zawracania" (B-23) lub jeżeli ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 zezwalającym wyłącznie na skręcanie w lewo, to wykonanie manewru zawracania nie jest dopuszczalne. Innym przypadkiem jest sytuacja, gdy na jezdni znajduje się znak poziomy "strzałka kierunkowa do zawracania" (P-8c). W takiej sytuacji z danego pasa można jedynie zawrócić, a nie skręcić w lewo.
Na koniec wspomnimy również o znaku** "Powierzchnia wyłączona" (P-21)**. Znak ten oznacza powierzchnię drogi, na którą wjazd i zatrzymanie są zabronione. Powierzchnia taka oznaczona jest przez zbiór równoległych, ukośnych do toru jazdy pojazdów. Niestety, znak ten jest bardzo często lekceważony przez kierowców, warto więc odświeżyć swoją wiedzę i przypomnieć sobie, że na powierzchnię wyłączoną nie tylko nie należy wjeżdżać, ale też w żadnym wypadku nie można na niej parkować!
Znaki poziome na drodze i skrzyżowaniu – podsumowanie
W artykule wymieniliśmy tylko kilka najważniejszych znaków poziomych, których nieznajomość jest bardzo często spotykana wśród kierowców. Często zaniedbania czy niedostosowywanie się do tych znaków wynika nie tyle z niewiedzy, ile z tego, że dany kierowcy myśli, że może pozwolić sobie na złamanie tego czy innego przepisu – w końcu tylko tylko linia przerywana. Niestety, takie sytuacje bardzo często kończą się kolizją, warto więc stosować się do wszystkich znaków drogowych – również tych poziomych.