Koronawirus – co z ubezpieczeniem turystycznym?

Pandemia koronawirusa to trudny czas dla wszystkich podróżujących. Ryzyko zakażenia, problemy z powrotem do kraju, zamykanie granic czy masowe odwoływanie lotów i wycieczek przez biura podróży to tylko niektóre z problemów, z którymi zmagają się osoby podróżujące lub planujące podróż. Warto przyjrzeć się swojemu ubezpieczeniu turystycznym, ponieważ z niektórych przypadkach można liczyć na odszkodowanie. Dowiedz się wszystkiego na temat koronawirusa i polisy turystycznej.
Pandemia koronawirusa a ubezpieczenie turystyczne
Sytuacja związana z pandemią koronawirusa jest bardzo dynamiczna, w związku z czym towarzystwa ubezpieczeniowe reagują na bieżąco. W przypadku większości towarzystw ubezpieczeniowych epidemia należy do tzw. wyłączeń odpowiedzialności. Informację na ten temat można znaleźć w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia polisy turystycznej. Oznacza to, że jeśli osoba ubezpieczona została zakażona wirusem, towarzystwo ubezpieczeniowe nie jest zobowiązane do wypłaty odszkodowania i do pokrycia kosztów leczenia.
Warto tutaj wspomnieć, że coraz więcej firm ubezpieczeniowych wprowadza rozróżnienie na epidemię i stan epidemii. Epidemia to zwiększenie liczby zachorowań na daną chorobę zakaźną na konkretnym obszarze lub wystąpienie nowej jednostki chorobowej. Z kolei stan epidemii to sytuacja prawna, która może zostać wprowadzona na danym obszarze (np. w konkretnym kraju) w związku z pojawieniem się epidemii.
W jaki sposób do tematu koronawirusa i ochrony swoich klientów podchodzą poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe?
Na pomoc w przypadku zarażenia się koronawirusem mogą liczyć osoby, posiadające polisę turystyczną w takich firmach, jak AXA, Warta i Wiener. Firmy te nie posiadają w OWU zapisu, że epidemia objęta jest wyłączeniem odpowiedzialności, w związku z czym można liczyć na pełną ochronę.
Aby mieć pewność, czy dana polisa turystyczna zadziała w przypadku epidemii, należy dokładnie zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia. Warto również śledzić informacje na stronie internetowej swojego ubezpieczyciela, ponieważ w związku z tym, że sytuacja jest bardzo dynamiczna, komunikaty również mogą ulegać zmianie.
Odwołanie podróży – co z ubezpieczeniem?
W związku z pojawieniem się koronawirusa, większość biur podróży odwołuje zaplanowane wycieczki, podobnie jak odwoływane są loty. Czy w takiej sytuacji można liczyć na odszkodowanie w ramach polisy turystycznej? I w tym przypadku należy dokładnie zapoznać się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, gdzie zawarta jest taka informacja. W razie pojawienia się wątpliwości warto również skontaktować się ze swoim ubezpieczycielem, który udzieli szczegółowych informacji na ten temat.
Osoby, które posiadają ubezpieczenie na wypadek rezygnacji z podróży, mogą liczyć na wsparcie, o ile dana polisa przewiduje ochronę na wypadek epidemii. Jeśli tak, osoba ubezpieczona może otrzymać zwrot kosztów z tytułu odwołania wycieczki przez biuro podróży, zwrot kosztów biletu, noclegu itp. Na najlepszą ochronę mogą liczyć osoby, które posiadają ubezpieczenie all risk, czyli takie, które wypłaci odszkodowanie niezależnie od powodu rezygnacji z podróży.
Koronawirus – jak wrócić do Polski?
Osoby, które z różnych powodów przebywają w krajach, gdzie koronawirus uderzył z największą siłą, na przykład we Włoszech, powinny zrobić wszystko, aby ustrzec się przed zakażeniem. Należy bezwzględnie stosować się do rozporządzeń, wydanych przez rząd danego kraju, a także dbać o higienę osobistą (środki do dezynfekcji i częste mycie rąk) czy unikać kontaktu z innymi osobami.
W związku z zamknięciem granic powrót do kraju może okazać się problematyczny. Na szczęście polski rząd robi wszystko, aby umożliwić Polakom za granicą powrót do Polski. Uruchomiony został specjalny program, w ramach którego można skorzystać z lotów czarterowych, organizowanych przez PLL LOT. Aby uzyskać więcej informacji, można poszukać ich na stronie https://www.lot.com/pl/pl/lot-do-domu, a zapotrzebowanie na zgłaszać na stronie https://lotdodomu.com/.