Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – jak je uzyskać?
Uważasz, że dobra organizacja podróży to podstawa? Na kilka tygodni przed urlopem kupujesz bilety lotnicze, rezerwujesz hotel i przygotowujesz plan zwiedzania? Starasz się tak planować spotkania służbowe, aby zawsze być na miejscu sporo przed czasem – szczególnie jeśli czeka Cię podróż samolotem? Niestety, czasem jedna rzecz może zakłócić całą Twoją organizację – tym bardziej, jeśli jest to spóźniony samolot. Na szczęście w niektórych sytuacjach możesz ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
Kiedy możesz liczyć na odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot?
Zgodnie z unijnym rozporządzeniem WE 261/04, odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot może wynosić nawet 600 EUR. Najważniejsza jest jednak przyczyna, z powodu której doszło do utrudnień. Jeśli wynikają one z winy linii lotniczych, możesz ubiegać się o rekompensatę. Dotyczy to takich sytuacji jak awaria techniczna, problemy operacyjne, a nawet strajk załogi samolotu. Jeżeli jednak do opóźnienia lub odwołania lotu doszło z powodu przyczyn niezależnych od przewoźnika, na przykład złych warunków atmosferycznych, takich jak opady śniegu czy też strajk pracowników lotniska (ale nie wybranych linii lotniczych), prawdopodobnie nie uda Ci się uzyskać odszkodowania.
Opóźniony lot
Odszkodowanie za opóźniony lot wyliczane jest na podstawie tego, jak duże było spóźnienie w dotarciu do portu docelowego w stosunku do początkowych założeń. W przypadku lotów na dystansie do 1500 kilometrów uwzględniane są opóźnienia, które wynoszą dwie godziny i więcej. Przy lotach od 1500 do 3500 opóźnienie musi wynosić 3 godziny i więcej, a przy lotach dłuższych niż 3500 – minimum cztery godziny. Jeśli opóźnienie było krótsze, prawdopodobnie nie otrzymasz odszkodowania lub będzie ono zmniejszone o 50%.
Odwołany lot
Jeśli chodzi o odszkodowanie za odwołany lot, bardzo ważne jest to, kiedy zostałeś poinformowany o tym, że lot się nie odbędzie. Jeżeli otrzymałeś informację na dwa tygodnie przed datą wylotu lub na 7-14 dni przed wylotem linie lotnicze przedstawiły Ci ofertę na lot innym samolotem, który startuje najpóźniej dwie godziny przed planowaną godziną lub lądującym nie później niż cztery godziny, szanse na odszkodowanie są znikome. Podobnie jest w sytuacji, kiedy otrzymałeś informację w ciągu siedmiu dni przed wylotem, jednak zaproponowano Ci lot, który odbywa się maksymalnie godzinę wcześniej, a lądowanie – dwie godziny później.
Wysokość odszkodowania zależy od tego, jak daleko lecisz
Według rozporządzenia unijnego WE 261/04, odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot może wynosić od 250 do 600 EUR. Informację na ten temat znajdziemy w Art. 7 niniejszego rozporządzenia: W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasażerowie otrzymują odszkodowanie w wysokości:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
Zgodnie z prawem, w niektórych przypadkach, oprócz odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, można ubiegać się o posiłki i napoje, adekwatne do czasu oczekiwania. Jeżeli sytuacja sprawia, że pasażer musi przenocować w hotelu, linie lotnicze zobowiązane są do zwrotu kosztów.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – jak się o nie ubiegać?
Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, aby ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, jest zwrócenie się do linii lotniczych. Na stronie większości z nich możesz znaleźć specjalne formularze reklamacyjne. Inna opcja to skorzystanie z unijnego formularza skargi. Co bardzo ważne, linie lotnicze mają obowiązek odpowiedzieć Ci w ciągu 30 dni. Jeżeli tego nie zrobią, możesz złożyć skargę do Lotnictwa Urzędu Cywilnego. Innym wyjściem jest szukanie pomocy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (jeśli to polska linia) lub w Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce – jeśli oczywiście poprzednie metody zawiodą. Dodatkowo można walczyć o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot na drodze cywilnoprawnej. Warto wiedzieć, że istnieją firmy, które specjalizują się w odzyskiwaniu tego rodzaju odszkodowań. Jeśli nie masz czasu albo ochoty na to, aby samodzielnie walczyć o odszkodowanie, możesz skorzystać z ich pomocy – pamiętaj jednak o tym, aby sprawdzić ich sposób działania, opinie oraz to, ile zapłacisz za taką pomoc.
Nie warto rezygnować z odszkodowania
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot może wynosić od 250 do 600 EUR, dlatego w momencie wystąpienia komplikacji koniecznie sprawdź, czy możesz się o nie ubiegać. Choć sam proces wydaje się być dość trudny, w większości przypadków odszkodowanie udaje się uzyskać dość szybko. Ważne jest to, aby zawiadomić linie lotnicze od razu po zdarzeniu – zbyt długie zwlekanie może skutkować tym, że sprawa zostanie przedawniona. Dodatkowo pamiętaj, aby dowiedzieć się, z jakiego powodu odwołano lot lub samolot się spóźnił – odszkodowanie otrzymasz tylko wtedy, kiedy lot nie odbędzie się zgodnie z planem z winy przewoźnika.