Czym jest likwidacja szkód?

Z pojęciem likwidacji szkód z pewnością spotkał się każdy, kto ma ubezpieczony samochód w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC, a tym bardziej ktoś, kto dodatkowo rozszerzył swoją ochronę o polisę ubezpieczeniową AC. Likwidacja szkód jest jednym z elementów ubezpieczenia, w zasadzie najważniejszym z nich, a jej przebieg i zasady regulowane są zwykle w regulaminie ubezpieczenia. Czym zatem jest likwidacja szkód i na czym ona polega?
Likwidacja szkód
Likwidacja szkód jest to cały proces, który prowadzi do określenia wartości powstałej szkody, jej przyczyn i zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela. Wyłącznie ustalenie tych trzech elementów może doprowadzić do wypłaty świadczenia, a to właśnie jest celem ubezpieczeń i po to też ubezpieczony opłaca składkę. Jak zatem ten proces wygląda i przez jakie etapy przebiega? Oto najważniejsze informacje.
Przeczytaj więcej: Jakie są etapy likwidacji szkody?
Zgłoszenie szkody
Likwidacja szkody zaczyna się od jej zgłoszenia. Bez tego nie ma bowiem możliwości wszczęcia całej procedury. Zgłoszenie szkody odbywa się na wiele różnorodnych sposobów. Wszystko zależy od towarzystwa i zasad, które ono wprowadza. Praktyka pokazuje, że zgłoszenia można dokonać dzwoniąc pod numer infolinii. Tam konsultant zada niezbędne do wypełnienia dokumentacji pytania oraz ustali dalsze postępowanie. Można też zgłosić szkodę swojemu agentowi. To on wówczas pokieruje całym procesem likwidacyjnym. Inną możliwością jest zgłoszenie za pośrednictwem strony internetowej lub specjalnego maila, który przeznaczony jest właśnie do tego rodzaju kontaktu.
Dokumentacja szkody
Kolejnym etapem ściśle związanym ze zgłoszeniem szkody, ale również niezbędnym do jej likwidacji, jest dokumentacja szkody. Wiele firm, wychodząc swoim klientom naprzeciw, oferuje możliwość samodzielnego udokumentowania szkody. Należy więc wykonać zdjęcia zniszczonego samochodu i przesłać je albo mailem, albo wgrać na stronę za pośrednictwem specjalnego formularza. To bardzo szybka i prosta procedura. Klientowi z pewnością zależy na szybkiej wypłacie, więc szybko prześle wymaganą dokumentację, a towarzystwo nie musi tracić czasu i pieniędzy na wysyłanie rzeczoznawcy. Czasami jednak ten rzeczoznawca jest potrzebny. Szczególnie gdy szkoda jest naprawdę duża i trzeba ją bardzo starannie wycenić. Wysyłany jest również w przypadku niektórych modeli aut czy też w przypadku aut nowych, których naprawa jest po prostu bardziej kosztowna niż w przypadku innych samochodów.
Wizyta rzeczoznawcy
Wizyta rzeczoznawcy nie jest jednak tak prostym dokumentowaniem, jak samodzielne zrobienie zdjęć. Rzeczoznawca ustala dogodny dla obydwu stron termin na wizytę. Zadaje liczne pytania, sprawdza, weryfikuje i analizuje zniszczenia. Dokładnie też porównuje zgłoszone zdarzenie ze szkodą, która na skutek tego zdarzenia powstała. Jego zadaniem jest sprawdzenie, czy zniszczenia rzeczywiście mogły powstać w opisany przez ubezpieczonego sposób i czy nie jest to przypadkiem próba podciągnięcia starych uszkodzeń do nowego zdarzenia.
Szacunki
Po dokonaniu oględzin auta opinia rzeczoznawcy lub przesłane przez klienta zdjęcia zostają poddane analizie w celu ustalenia wartości powstałej szkody. Trzeba wycenić zarówno proces naprawy uszkodzenia, jak i wartość ewentualnych części zamiennych, które trzeba będzie kupić i wymienić. To ma ogromne znaczenie, ponieważ niektóre auta można naprawiać za pomocą części zamiennych, inne muszą być naprawiane wyłącznie za pomocą części oryginalnych, a to znacznie zmienia wycenę.
Naprawa
Kolejnym krokiem jest naprawa i jej wycena. Niektóre towarzystwa w przypadku niektórych szkód przesyłają klientowi pieniądze na naprawę. W ramach wypłaconej kwoty może on tej naprawy dokonać na częściach oryginalnych, zamiennych lub w ogóle tego nie robić, jeżeli nie ma takiej ochoty. Z drugiej zaś strony, towarzystwo może skierować ubezpieczonego do konkretnego warsztatu, w którym zostanie wykonana naprawa, a towarzystwo przeleje pieniądze prosto na jego konto. W ten sposób ubezpieczony w ogóle nie pośredniczy w procesie bezpośredniej likwidacji szkody. Im bardziej sprawnie ten proces przebiega, tym bardziej zadowoleni są klienci, dlatego też towarzystwa coraz chętniej stosują takie metody, które po prostu przynoszą szybkie rozwiązanie sprawy.